18186
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 14 1946-04-27
Godkänt 1946-05-10
Haveri 1946-05-09
Motorer: TDB 605 nr V 00270, H 00312
Besättningen ff vicekorpral Bengtsson, löjtnant Holm (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl: Höger vingspets deformerad samt skador i yttervingens framkant. Nosen kass
Motor V o H: Oskadade
Propellrar: Höger propellers samtliga blad deformerade, dessutom bitar ur på 2 blad.
Beräknad kostnad: fpl 10.000:- kr, propellrar 4.000:- kr. Summa 14.000:- kr
Orsak till haveri: Fpl kolliderat vid utkörning från parkeringsplats. (med 18173)
Totalhaveri 1946-08-12 1 km öster Valdshults kyrka
Motorer: DB 605 nr H 00312, V 00270
Besättningen ff sergeant K E Birger Segerhorn (FFSU), fänrik Jan Olof Alm (FFSU), fsig sergeant E Arne Holm (FFSU) omkom
Orsak till haveri: Fpl har under sluten instrumentflygning på relativt stor höjd vikit sig och störtat.
Kasserat 1946-09-24. Gångtid 58.25 tim. Antal flygningar 77 st. Med motorer typ DB 605B nr 00270, 00312
18186 B 18B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 18186 B 18B
...
Totalhaveri 460812 1 km O Valdshults kyrka. Haveriet inträffade under sluten instrumentflygning sträckan F 14 - F 9 - Öreryd - F 14. Över Öreryd har fpl på relativt stor höjd - ovan eller i moln - utfört en sväng, som slutat med att fpl vid urgång ur molntäckets underkant haft en brant dykvinkel. Fpl har därefter - utan nämnvärd ändring av dykvinkeln - kolliderat med marken på toppen av en barrträdsbevuxen sandås, där det slog av ett 15-tal barrträd. Vid nedslaget har en våldsam explosion inträffat, som bl a slungade pansarskyddet bakom ff 700 m från nedslagsplatsen. Ff (sg E B Segerhorn, FFSU), (fk J O Alm, FFSU) och fsig (sg E A Holm, FFSU), omkom.
Haveriorsaken har inte kunnat fastställas. Under sluten instrumentflygning kan ff, ev genom felaktig behandling av kursstyrningen, ha fört in fpl i ett onormalt flygläge. Möjligheten av att kursstyrningen pga felaktigheter i fpl elektriska system kopplats in ofrivilligt och medfört ett onormalt flygläge, kan inte heller uteslutas. Fpl har troligtvis befunnit sig över ett stort moln och då fpl kommit i onormalt flygläge, kan ff ha försökt att öppna avskärmningsgardinen för att snabbt återföra fpl till normalt flygläge. Pga att fpl under tiden kommit in i molnet, har han inte lyckats i sin avsikt. Först på 400 m höjd har fpl kommit ut ur molnet och höjden har då varit otillräcklig för att fpl skulle kunna återföras till normalt flygläge. Vid undersökning av risken för vådainkoppling av rodermaskinen framgick att det elektriska systemet i fpl 18 med dess dåvarande utformning innebar en sådan risk.
Tillägg::
Minnesplats
Strax efter klockan 10 måndagen den 12 augusti 1946 omkom tre unga militärflygare när deras B18-plan från F14 Halmstad störtade rakt ner i en tallbeklädd rullstensås strax öster om Valdshult kyrkby. De tre besättningsmännen var fänrik JO Alm, Göteborg, sergeant EA Holm, Halmstad, och Birger Segerborn, Halmstad. Deras namn finns ingjutna i den metalltavla som minner om händelsen. Vid foten av minnestavlan ligger en liten hög av metallskrot som hittats i omgivningarna sedan vraket transporterats bort.
https://www.geocaching.com/geocache/GC6 ... ygplan-b18
Totalhaveri 460812 1 km O Valdshults kyrka. Haveriet inträffade under sluten instrumentflygning sträckan F 14 - F 9 - Öreryd - F 14. Över Öreryd har fpl på relativt stor höjd - ovan eller i moln - utfört en sväng, som slutat med att fpl vid urgång ur molntäckets underkant haft en brant dykvinkel. Fpl har därefter - utan nämnvärd ändring av dykvinkeln - kolliderat med marken på toppen av en barrträdsbevuxen sandås, där det slog av ett 15-tal barrträd. Vid nedslaget har en våldsam explosion inträffat, som bl a slungade pansarskyddet bakom ff 700 m från nedslagsplatsen. Ff (sg E B Segerhorn, FFSU), (fk J O Alm, FFSU) och fsig (sg E A Holm, FFSU), omkom.
Haveriorsaken har inte kunnat fastställas. Under sluten instrumentflygning kan ff, ev genom felaktig behandling av kursstyrningen, ha fört in fpl i ett onormalt flygläge. Möjligheten av att kursstyrningen pga felaktigheter i fpl elektriska system kopplats in ofrivilligt och medfört ett onormalt flygläge, kan inte heller uteslutas. Fpl har troligtvis befunnit sig över ett stort moln och då fpl kommit i onormalt flygläge, kan ff ha försökt att öppna avskärmningsgardinen för att snabbt återföra fpl till normalt flygläge. Pga att fpl under tiden kommit in i molnet, har han inte lyckats i sin avsikt. Först på 400 m höjd har fpl kommit ut ur molnet och höjden har då varit otillräcklig för att fpl skulle kunna återföras till normalt flygläge. Vid undersökning av risken för vådainkoppling av rodermaskinen framgick att det elektriska systemet i fpl 18 med dess dåvarande utformning innebar en sådan risk.
Tillägg::
Minnesplats
Strax efter klockan 10 måndagen den 12 augusti 1946 omkom tre unga militärflygare när deras B18-plan från F14 Halmstad störtade rakt ner i en tallbeklädd rullstensås strax öster om Valdshult kyrkby. De tre besättningsmännen var fänrik JO Alm, Göteborg, sergeant EA Holm, Halmstad, och Birger Segerborn, Halmstad. Deras namn finns ingjutna i den metalltavla som minner om händelsen. Vid foten av minnestavlan ligger en liten hög av metallskrot som hittats i omgivningarna sedan vraket transporterats bort.
https://www.geocaching.com/geocache/GC6 ... ygplan-b18
-
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:22
Re: 18186 B 18B
18186 B 18B
Kan någon visa minnesplatsen?
Kan någon visa minnesplatsen?