18187 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18187 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18187
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

1945-10. På grund av brist på motorer genom försenade motorleveranser lämnade fpl slutmonteringen utan motorinstallationer och uppställdes i förråd.

Levererat till F 1 1947-04-22. Motorer typ DB605 nr (V) 2212, nr (H) 2060.
Godkänt 1947-04-29

Haveri 1947-08-27
Motorer: DB 605 nr V 2212, H 2060
Besättningen 1.mek furir Bengtsson, 2.mek korpral Bohlin oskadad
Skadornas omfattning:
Propellrar och motorer skadade
Fplnos skadad
Beräknad kostnad propellrar och motorer 22.000:- kr, fplnos 3.000:- kr. Summa 25.000:- kr
Orsak till haveri: Under uppkörning av vänster motor ställde sig fpl på nosen.

Verkstad för reparation Motorer typ DB605 nr (V) 2439, nr (H) 2447 inmonterade.
Klar 1947-09-02.
Till CVV 1947-09-03 för modifiering.
Klar 1947-09-17.
Till CVV för införande av raketinstallation m.m. Påbörjad 1949-06-16. Klar 1949-07-06
Klar för leverans 1949-07-07. Levererat 1949-07-09
Överlämnat till F 7 1949-08-09 jämlikt FoB 62/48. Gångtid total 223.15 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2447. Gång-tid total 164.20 tim, nr (H) 2439. Gångtid total 164.20 tim
Till CVA 1949-08-09 för införande av katapultstolar m m.
Klar 1949-10-13
Överlämnat till F 17 1949-12-02 som lån CE 1 skr H 84/49. Gångtid total 224.50 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2439. Gångtid total 165.55 tim, nr (H) 2447. Gångtid total 165.55 tim
Återlämnat till F 17 1950-01-17. Gångtid total 234.00 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2439. Gångtid total 175.05 tim, nr (H) 2447. Gångtid total 175.05 tim.

Haveri 1950-01-20 vid F 7. Märkning 7-gul G
Besättningen ff elev löjtnant Anders John Alfred Josefsson (GFSU), lärare löjtnant Hans Olof Persson (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Vid omskolning till fpl B 18B, under start- och landningsövning å Såtenäs flygplats i fpl med dubbelkommando, har landställsreglaget vid tredje landningen ej förts (tillräckligt långt) mot läge ut, varför stället förblev infällt. Ff kontrollerade ställets utfällning endast på elektriska landställsindikatorn och uppfattade dess index såsom visare i läge ut. Annat fpl UK-radioanläggning störde interna förbindelsen med läraren. Fpl buklandade, inga personalskador.

Verkstad; reparation. Påbörjad 1950-01-20, klar 1951-03-21
Överlämnat till F 17 1951-03-21 som lån
Överlämnat till F 17 uppbörd 1951-07-16
Förrådsuppställt 1955-09-14
Kasserat 1956-06-29

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"