18189 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18189 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18189
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

1945-10. På grund av brist på motorer genom försenade motorleveranser lämnade fpl slutmonteringen utan motorinstallationer och uppställdes i förråd.

Levererat till F 1 1947-06-27
Godkänt 1946-07-08

Totalhaveri 1947-07-09 vid sjön Öjaren, Gästrikland. Märkning 1-blå P
Motorer: DB 605 nr V 3009, H 3014
Besättningen ff fänrik Göran Birger Asklöf (FFSU) räddade sig med fallskärm, fsig korpral Göte H Andersson (GFSU) omkom

Kasserat 1947-10-30. Gångtid 13.00 tim. Antal flygningar 16 st. Med motorer typ DB 605 nr 3009, 3014
Bengt Ekbladh

Re: 18189 B 18B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18189 B 18B
.…
""Totalhaveri 1947-07-09 vid sjön Öjaren, Gästrikland. Märkning 1-blå P
Motorer: DB 605 nr V 3009, H 3014
Besättningen ff fänrik Göran Birger Asklöf (FFSU) räddade sig med fallskärm, fsig korpral Göte H Andersson (GFSU) omkom""
....
Totalhaveri 470709 vid sjön Öjaren, Gästrikland. Haveriet inträffade under navigeringsflygning. Efter normal start från F 1 har fpl på höjd 4.000 m plötsligt kastats över på rygg. Härvid slets stjärtpartiet och vänster motor loss, varefter fpl i spiral och flatspinn störtat till marken och totalhavererat.. Ff (fk G B Asklöf, FFSU) räddade sig med fallskärm men fsig (kp G H Andersson, GFSU) omkom.
Haveriorsak: Förarfel. Under flygning med inkopplad kursstyrning har ff företagit omtrimning av såväl sido- som skevroder. När ff något senare kopplade ur kursstyrningen, kastades fpl över i ryggläge med sönderbrytning som följd.
...
http://www.svfplhist.com/index.htm?s=div/uppdat.htm
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"