18191 B 18B
Postat: 06 aug 2014, 16:18
18191
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
1945-10. På grund av brist på motorer genom försenade motorleveranser lämnade fpl slutmonteringen utan motorinstallationer och uppställdes i förråd.
Levererat till F 1 1947-08-26. Motorer typ DB605 nr (V) 2321, nr (H) 3018
Till CVV 1947-08-29 för modifiering.
Godkänt 1947-09-02
Åter från CVV 1947-09-10
Överlämnat till F 11 1947-10-17 som lån (för stamskolan) jämlikt fo B 100/47. Motorer typ DB605 nr (V) 2321, nr (H) 3018
Återlämnat till F 1 1948-04-26. Motorer typ DB605 nr (V) 2321, nr (H) 3018
Märkning 1-blå R (1948-09)
Till SAAB 1948-09-24 för införande av katapultstolar m m
Överlämnat till F 7 uppbörd 1948-10-13 jämlikt FoB 62/48. Gångtid total 100.45 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2321. Gångtid total 100.45 tim, nr (H) 3018. Gångtid total 100.45 tim.
Införande av katapultstolar m m godkänt av FF kontrollant 1949-02-16
Avhämtat 1949-02-25
Till CVV för införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-10-22
Modifiering klar 1949-11-05
Klart för leverans 1949-11-09
Överlämnat till F 17 1950-04-28 som lån Överlämnat till F 17 uppbörd 1951-07-16
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-04-11.
Modifiering klar 1951-04-21.
Klart för leverans 1951-04-26.
Fpl hämtat 1951-04-27.
Till F 17 verkstad 1951-11-01 för 400-tim tillsyn.
Klar ?
Totalhaveri 1952-04-16 vid F 17, Kallinge. Märkning 17-svart E
Besättningen ff fältflygare 3.graden Lars C Petersson (GFSU:2), fsig furir S Arne Carlsson omkom..
Kasserat 1952-05-17. Gångtid total 453 tim, efter LF 453 tim (400 tim tillsyn utförd vid 403 tim).
Motorer typ DB605 nr 2261, gångtid total 245 tim, efter SM 50 tim, nr 2585, gångtid total 244 tim, efter SM 50 tim.
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
1945-10. På grund av brist på motorer genom försenade motorleveranser lämnade fpl slutmonteringen utan motorinstallationer och uppställdes i förråd.
Levererat till F 1 1947-08-26. Motorer typ DB605 nr (V) 2321, nr (H) 3018
Till CVV 1947-08-29 för modifiering.
Godkänt 1947-09-02
Åter från CVV 1947-09-10
Överlämnat till F 11 1947-10-17 som lån (för stamskolan) jämlikt fo B 100/47. Motorer typ DB605 nr (V) 2321, nr (H) 3018
Återlämnat till F 1 1948-04-26. Motorer typ DB605 nr (V) 2321, nr (H) 3018
Märkning 1-blå R (1948-09)
Till SAAB 1948-09-24 för införande av katapultstolar m m
Överlämnat till F 7 uppbörd 1948-10-13 jämlikt FoB 62/48. Gångtid total 100.45 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2321. Gångtid total 100.45 tim, nr (H) 3018. Gångtid total 100.45 tim.
Införande av katapultstolar m m godkänt av FF kontrollant 1949-02-16
Avhämtat 1949-02-25
Till CVV för införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-10-22
Modifiering klar 1949-11-05
Klart för leverans 1949-11-09
Överlämnat till F 17 1950-04-28 som lån Överlämnat till F 17 uppbörd 1951-07-16
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-04-11.
Modifiering klar 1951-04-21.
Klart för leverans 1951-04-26.
Fpl hämtat 1951-04-27.
Till F 17 verkstad 1951-11-01 för 400-tim tillsyn.
Klar ?
Totalhaveri 1952-04-16 vid F 17, Kallinge. Märkning 17-svart E
Besättningen ff fältflygare 3.graden Lars C Petersson (GFSU:2), fsig furir S Arne Carlsson omkom..
Kasserat 1952-05-17. Gångtid total 453 tim, efter LF 453 tim (400 tim tillsyn utförd vid 403 tim).
Motorer typ DB605 nr 2261, gångtid total 245 tim, efter SM 50 tim, nr 2585, gångtid total 244 tim, efter SM 50 tim.