18198 B 18B
Postat: 06 aug 2014, 16:28
18198
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 1 1946-03-08. Motorer typ DB605 nr (V) 2010, nr (H) 2012.
Godkänt 1946-03-18
F 1 verkstad 1947-04-15 för motorbyte. Motorer typ DB605 nr (V) 2010, nr (H) 2012.
Klar 1947-05-06. Motorer typ DB605 nr (V) 2388, nr (H) 2376 inmonterade.
Haveri 1947-06-03. Märkning 1-röd L
Motorer: DB 605 nr V 2388, H 2376
Ff furir Wång (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Buklandning.
Orsak till haveri: Motorstopp under flöjlingsprov.
Beräknad kostnad 15.000:- kr
Till F 1 verkstad för reparation.
Påbörjad 1947-06-03.
Klar 1947-10-01
Överlämnat till CVV 1947-11-15 som lån jämlikt fo B 116/47
Åter från CVV 1947-12-15. Motorer typ DB605 nr (V) 2388, nr (H) 2376
Till SAAB 1949-03-11 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1949-04-29
Avhämtat 1949-05-09
Till CVV för införande av raketinstallation m.m.
Påbörjad 1949-05-16.
Klar 1949-06-10
Klar för leverans 1949-06-14.
Levererat 1949-06-15
Överlämnat till F 7 1949-06-27 jämlikt FoB 62/48. Gångtid total 180.25 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2388. Gång-tid total 130.35 tim, nr (H) 2376. Gångtid total 130.35 tim
Överlämnat till F 17 1950-05-02 som lån
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-04-14.
Modifiering klar 1951-04-24.
Klart för leverans 1951-04-26.
Fpl hämtat 1951-04-27.
Överlämnat till F 17 uppbörd 1951-07-16
Till F 17 verkstad för 400-tim tillsyn.
Påbörjad 1952-01-21.
Klar 1952-02-16
Till F 17 verkstad för reparation
Påbörjad 1954-10-01;
Klar 1954-12
Kasserat 1957-09-03 med motor typ DB605 nr 2162, 2743
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 1 1946-03-08. Motorer typ DB605 nr (V) 2010, nr (H) 2012.
Godkänt 1946-03-18
F 1 verkstad 1947-04-15 för motorbyte. Motorer typ DB605 nr (V) 2010, nr (H) 2012.
Klar 1947-05-06. Motorer typ DB605 nr (V) 2388, nr (H) 2376 inmonterade.
Haveri 1947-06-03. Märkning 1-röd L
Motorer: DB 605 nr V 2388, H 2376
Ff furir Wång (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Buklandning.
Orsak till haveri: Motorstopp under flöjlingsprov.
Beräknad kostnad 15.000:- kr
Till F 1 verkstad för reparation.
Påbörjad 1947-06-03.
Klar 1947-10-01
Överlämnat till CVV 1947-11-15 som lån jämlikt fo B 116/47
Åter från CVV 1947-12-15. Motorer typ DB605 nr (V) 2388, nr (H) 2376
Till SAAB 1949-03-11 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1949-04-29
Avhämtat 1949-05-09
Till CVV för införande av raketinstallation m.m.
Påbörjad 1949-05-16.
Klar 1949-06-10
Klar för leverans 1949-06-14.
Levererat 1949-06-15
Överlämnat till F 7 1949-06-27 jämlikt FoB 62/48. Gångtid total 180.25 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2388. Gång-tid total 130.35 tim, nr (H) 2376. Gångtid total 130.35 tim
Överlämnat till F 17 1950-05-02 som lån
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-04-14.
Modifiering klar 1951-04-24.
Klart för leverans 1951-04-26.
Fpl hämtat 1951-04-27.
Överlämnat till F 17 uppbörd 1951-07-16
Till F 17 verkstad för 400-tim tillsyn.
Påbörjad 1952-01-21.
Klar 1952-02-16
Till F 17 verkstad för reparation
Påbörjad 1954-10-01;
Klar 1954-12
Kasserat 1957-09-03 med motor typ DB605 nr 2162, 2743