18208 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18208 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18208
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1946-04-15
Godkänt 1946-04-25
Till F 14 verkstad för motorbyte.
Påbörjad 1946-11-17.
Klar 1947-01-15
Märkning 14-blå B (1948-04)
Till SAAB 1948-04-05 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1948-10-09
Godkänt av FF kontrollant 1948-10-26
Avhämtat 1948-10-27
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1949-04-19.
Klar 1949-08-28 (?)
Till CVV för införande av raketinstallation m.m.
Påbörjad 1949-08-19.
Klar 1949-09-29
Klar för leverans 1949-09-09.
Levererat 1949-09-09

Haveri 1950-05-10. Märkning 14-blå B
Gångtid efter LF 83 tim
Motorer typ DB605 nr (V) 2060. Gångtid efter SM 83 tim, nr (H) 2214. Gångtid efter SM 53 tim
Ff: Staaff, FFSU oskadad

Ur skaderapport:
Kort beskrivning av skadan: Hav skador på fpl, motorer och prop efter buklandning.

Efter dykbombfällning i fljförband märkte ff att V motor skakade. Oljemanometern hade sjunkit till ca 2 kg/vm² och oljetemp stigit till hult område. Ff flöjlade motorn och företog enmotorflygning till basen samt ansatte där enmotorlandning. Normal utfällning av landställ och vingklaffar (15°).
Då ff bedömde att fpl skulle sätta sig för långt in på fältet, fällde han ut vingklaffarna ca 35° (exakt hur mycket, kan han icke med bestämdhet säga).
Då emellertid tillräcklig hastighetsminskning icke kunde erhållas, fällde ff in landstället samt drog på aktiva (H) motorn till ca 2300/85 – 90 för förnyat landningsförsök. Vingklaffsläget ändrades icke. Oaktat H motor drogs på så mycket som fpl rollegenskaper medgåvo, förlorade fpl i höjd, varför ff buklandade på en mindre åker utanför flygfältet. Efter ca 70 m rutschning körde fpl mot en ca 2 m hög jordvall och kolliderades samtidigt med en telegrafstolpe. Besättningen, ff och fsig, undkom utan skador.
Vid preliminär besiktning av V motor konstaterades riklig förekomst av lättmetallspånor i kamaxelkåporna samt lagermetallspånor i oljesumpen. (Motorn har således skurit).
Orsaken till att ff ej kunde få fpl att stiga efter motorpådraget torde ha berott på att dels V landställ ej gick in omedelbart, dels det stora vingklaffsutslaget. Fortsatt utredning härom pågår emellertid, likaledes utredning betr motorskärningen.

Bild
Foto Krigsarkivet

Materielskador
V motor nr 2060: Kraftig skärning (se ovan). Vätskekylare med kylarkåpa bortsliten.
H motor nr 2214: V övre kulbult i motorinfästningrn avsliten.
V prop VDM-33 nr 3031: 2 blad krökta.
H prop VDM-33 nr 3032: Samtliga blad krökta.
V yttervinge: Skärsår intill frambalken av telegrafstolpe (Yttervinge utbytes).
V vingklaff: Något deformerad (uppåtböjd ca 50 mm) vid roten. Klaffen reparabel.
Nos: Helt intryckt. Kass.
Framkropp: 3 första spaneten käckta vid infästning av bukpansar. Beklädnadsplåt deformerad t o m stringer nr 5. 8 cm kroppsraketställen avslitna. Framkroppen reparabel.
Bakkropp: 9 första spanten intryckta ca 200 mm. Bakkroppen reparabel.

Prel materielkostnader.
Fpl: Ny yttervinge ca 20.000:-
Ny nos ca 5.000:-
Ny vätskekylare ca 5.000:-
Ny kylarkåpa ca 5.000:-
Rep- o. mont.kostn ca 10.000:-
Motorer: Undersökn o. SM ca 30.000:-
Propellrar: Rep och SP ca 6.000:-

Rapportörens förslag till åtgärd:
Undersökningsnämnd enl OSF kap EII tillsatt.
V och H motor sändes CVA för undersökning och SM.
V och H prop sändes CVV för rep och SP.
Fpl repareras vid F 14.

Halmstad den 13/5 1950 enl CF 14 bemyndigande
otydbart

Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-05-09.
Modifiering klar 1951-05-22.
Klart för leverans 1951-05-24.
Fpl hämtat 1951-05-25.
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter LF 224 tim

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"