18209 B 18B
Postat: 07 aug 2014, 09:28
18209
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 14 1946-05-06. Motorer typ DB605 nr (V) 01003, nr (H) 2037
Godkänt 1946-05-10
Nödlandning 1947-08-12 vid F 14
Motorer: DB605 nr V 2382, H 2351
Besättningen ff korpral Stig Ture Walter Nordin (GFSU:2), fsig fanjunkare Erik Gösta Larsson (FFSU oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl: Framkroppen högra sida omedelbart ovanför bukpansar deformerad. Mellankropp, landningsställs- och bombluckor deformerade. Bakkropp, hela undersidan intryckt.
Motorer och propellrar: Vätskekylare, kamaxelkåpor och insugningsrör deformerade. Samtliga propellerblad böjda.
Beräknad kostnad fpl 6.000:- kr, motorer och propellrar 14.000:- kr. Summa 20.000:- kr
Orsak till haveri: Nödlandning. Haveriet sannolikt föranlett av materielfel med motorstörning som följd. Vid försök till landning på fältet har ff genom felbedömning kommit för långt och varit tvungen buklanda utanför fältet.
Verkstad; reparation. Påbörjad 1947-08-12 (?), klar 1947-11-12
Till CVV för reparation. Påbörjad 1948-10-03, klar 1948-03-22
Märkning 14-blå G (1949-04)
Till SAAB 1949-04-25 för införande av katapultstolar m m.
Avhämtat 1949-06-13
Till CVV för införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-06-17.
Klar 1949-07-07
Klar för leverans 1949-07-14.
Levererat 1949-07-15
Totalhaveri 1950-03-20 vid Karlsro, 700 m SO F 14 flygfält. Märkning 14-blå G
Kasserat 1951-09-18. Gångtid total 345 tim, antal flygningar 374 st
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 14 1946-05-06. Motorer typ DB605 nr (V) 01003, nr (H) 2037
Godkänt 1946-05-10
Nödlandning 1947-08-12 vid F 14
Motorer: DB605 nr V 2382, H 2351
Besättningen ff korpral Stig Ture Walter Nordin (GFSU:2), fsig fanjunkare Erik Gösta Larsson (FFSU oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl: Framkroppen högra sida omedelbart ovanför bukpansar deformerad. Mellankropp, landningsställs- och bombluckor deformerade. Bakkropp, hela undersidan intryckt.
Motorer och propellrar: Vätskekylare, kamaxelkåpor och insugningsrör deformerade. Samtliga propellerblad böjda.
Beräknad kostnad fpl 6.000:- kr, motorer och propellrar 14.000:- kr. Summa 20.000:- kr
Orsak till haveri: Nödlandning. Haveriet sannolikt föranlett av materielfel med motorstörning som följd. Vid försök till landning på fältet har ff genom felbedömning kommit för långt och varit tvungen buklanda utanför fältet.
Verkstad; reparation. Påbörjad 1947-08-12 (?), klar 1947-11-12
Till CVV för reparation. Påbörjad 1948-10-03, klar 1948-03-22
Märkning 14-blå G (1949-04)
Till SAAB 1949-04-25 för införande av katapultstolar m m.
Avhämtat 1949-06-13
Till CVV för införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-06-17.
Klar 1949-07-07
Klar för leverans 1949-07-14.
Levererat 1949-07-15
Totalhaveri 1950-03-20 vid Karlsro, 700 m SO F 14 flygfält. Märkning 14-blå G
Kasserat 1951-09-18. Gångtid total 345 tim, antal flygningar 374 st