Hej!
Vad har hänt med F 18 bergshangar?
Används dom eller har de blivit bomberade?
Hur var den/dom utformade? Likt Säve?
http://www.organizm.se/PLACES/ALBUM/080 ... index.html
http://www.organizm.se/PLACES/ALBUM/080 ... index.html
//Carl-Johan
Bergrum F 18
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 24 feb 2008, 20:31
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Bergrum F 18
Senast redigerad av Carl-Johan den 07 feb 2009, 00:21, redigerad totalt 1 gång.
Carl-Johan Lagerkvist
- Christer Sidelöv
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
- Ort: New Mexico
Re: Bergrum F18
Vet inte vad som hänt med berghangaren (inget s) på F 18 (mellanrum bokstav-siffra), men jag vet lite om utformningen. Berget byggdes i etapper men färdigställdes av orsaker jag inte känner till aldrig. Den del som kom att användas var relativt liten och bestod i stort av utrymmet mellan de två portarna vid plattan framför Avd 6 där de ofrälse nu har byggt ett villaområde. Dessutom finns ett stort utrymme längre ner under markytan som var utsprängt efter samma grundplan som berget på exempelvis F 9 och F 16 med sex "blindtarmar". Allt är utsprängt men aldrig färdigställt. Två portar direkt ner till denna del är de som syns vid gamla bana 24 vid vägen till Lida. Eftersom denna del ligger djupt ner i berget hade berghangaren på F 18 vad jag förstått blivit störst till ytan om den färdigställts.
Hänger på samma bilder som jag la till i gamla forumet vid en tidigare diskussion om berget på F 18. De är tagna hösten 1974 av den värnpliktige fotografen (dvs jag) vid F 18.
Hänger på samma bilder som jag la till i gamla forumet vid en tidigare diskussion om berget på F 18. De är tagna hösten 1974 av den värnpliktige fotografen (dvs jag) vid F 18.
- Emil Lindberg
- Inlägg: 1136
- Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
- Ort: Kallinge
Re: Bergrum F 18
Jag kan varmt rekommendera boken "Berghangarer" av Bernt Törnell. Där kan du läsa en hel del om Flygvapnets berghangarer, krigsbergtunneln på Fällfors-basen, planerade berghangarer och bergtunnlar vid andra flygflottiljer och flygbaser. Boken är "pyntad" med en hel del bilder, en del aldrig tidigare publicerade.
Även i SFF FR 2008 "Svenska flygbaser" finns väl ett kapitel om berghangarer?
Även i SFF FR 2008 "Svenska flygbaser" finns väl ett kapitel om berghangarer?
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
- Ort: Sobral, Portugal.
Re: Bergrum F 18
Hej Karl-Johan,
It was very interesting but also very sad photos you displayed from F18. I served at F18 from 1962 and onwards but belonged to ‘andra divisionen’ so I was based above ground. However, I also served at F8 1957 – 1961 and was amongst the first to move into ‘berghangaren’ there. Remembering how carefully it was maintained and how clean everything was kept the photos you have displayed really saddens my heart.
Is there really nothing useful that these hangars can be used for these days? Wouldn’t they be absolutely perfect wine cellars for ‘Vin & Sprit Centralen’, for example? Then again, managing wines has nothing to do with ‘flyghistoria’ so I shall leave the subject there.
Wonders Erik as he helps himself to a top up of red.
It was very interesting but also very sad photos you displayed from F18. I served at F18 from 1962 and onwards but belonged to ‘andra divisionen’ so I was based above ground. However, I also served at F8 1957 – 1961 and was amongst the first to move into ‘berghangaren’ there. Remembering how carefully it was maintained and how clean everything was kept the photos you have displayed really saddens my heart.
Is there really nothing useful that these hangars can be used for these days? Wouldn’t they be absolutely perfect wine cellars for ‘Vin & Sprit Centralen’, for example? Then again, managing wines has nothing to do with ‘flyghistoria’ so I shall leave the subject there.
Wonders Erik as he helps himself to a top up of red.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 24 feb 2008, 20:31
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: Bergrum F 18
Hej
Tack Emil för tipsen.
Angående alternativ användning av bergrum så är problemet att det finns så otroligt många tillgängliga just nu. Svenska försvaret grävde bokstavligen ned sig under kalla kriget och alla dessa bergrum och bunkrar töms nu och erbjuds till försäljning. Har sett annonser på minst 20 olika berganläggningar med ytor från 50 m2 upp till 20 000 m2 under det senaste året. Driftskostnaderna för bara ventilation och avfuktning för de större bergrummen är över 200 000 kr/år. Dom som inte säljs saneras och plomberas. Kostanden för saneringen överstiger oftas försäljningsvärdet på anläggningen.
Angående Vin & Sprits så har dom redan övergivet ett bergrum redan.
http://www.organizm.se/PLACES/ALBUM/080 ... index.html
Tack Emil för tipsen.
Angående alternativ användning av bergrum så är problemet att det finns så otroligt många tillgängliga just nu. Svenska försvaret grävde bokstavligen ned sig under kalla kriget och alla dessa bergrum och bunkrar töms nu och erbjuds till försäljning. Har sett annonser på minst 20 olika berganläggningar med ytor från 50 m2 upp till 20 000 m2 under det senaste året. Driftskostnaderna för bara ventilation och avfuktning för de större bergrummen är över 200 000 kr/år. Dom som inte säljs saneras och plomberas. Kostanden för saneringen överstiger oftas försäljningsvärdet på anläggningen.
Angående Vin & Sprits så har dom redan övergivet ett bergrum redan.
http://www.organizm.se/PLACES/ALBUM/080 ... index.html
Carl-Johan Lagerkvist
- Niklas Börjesson
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 23 feb 2008, 21:49
- Ort: Järfälla
Re: Bergrum F 18
Då trådstartaren jämför med Säve så kan man göra en grov (väldigt grov) jämförelse..
Den inredda delen av berget på F 18, den gamla delen, kan liknas vid det gamla berget på F 9. I den form av att det är sprängt rakt in i berget i marknivå, saknar de kraftiga betongportar som kom i nästa generations berg. F 9 och F 18 gamla är de enda bergen av denna "generation". F 18 gamla berg är dock nyare än F 9 gamla.
Senare berg, som fick sin start med F 9 nya, har en helt annan utforming och betydligt mer skyddade. Då det enda berget som avhemligats är F 9 så är det svårt att svara öppet påde andra bergens utformning men generellt bör de följa samma upplägg i stort. En hästsko formad central tunnel som leder nedåt i berget och där nere ett antal skepp där flygplanen ställdes upp för service och färdigställande.
Ödet för F 18 berget har jag inte järnkoll på men man har gjutit igen infarterna men en av dem vill jag minnas att man har en port i stor nog för en lastbil. Den nya delen är jag rädd för att man kommer låta förgås.
Mvh
/N
Den inredda delen av berget på F 18, den gamla delen, kan liknas vid det gamla berget på F 9. I den form av att det är sprängt rakt in i berget i marknivå, saknar de kraftiga betongportar som kom i nästa generations berg. F 9 och F 18 gamla är de enda bergen av denna "generation". F 18 gamla berg är dock nyare än F 9 gamla.
Senare berg, som fick sin start med F 9 nya, har en helt annan utforming och betydligt mer skyddade. Då det enda berget som avhemligats är F 9 så är det svårt att svara öppet påde andra bergens utformning men generellt bör de följa samma upplägg i stort. En hästsko formad central tunnel som leder nedåt i berget och där nere ett antal skepp där flygplanen ställdes upp för service och färdigställande.
Ödet för F 18 berget har jag inte järnkoll på men man har gjutit igen infarterna men en av dem vill jag minnas att man har en port i stor nog för en lastbil. Den nya delen är jag rädd för att man kommer låta förgås.
Mvh
/N