18213 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18213 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18213
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1946-06-28
Godkänt 1946-07-08

Haveri 1946-10-10
Motorer: DB 605 nr V 3004, H 2048
Besättningen ff fanjunkare G Gustavsson (AFT), fsig korpral A Zetterholm (GFSU) oskadad
Skadornas omfattning:
Skjutbar huv med manöverorgan skadade.
Orsak till haveri: Skjutbar huv bortsliten under flygning.
Beräknad kostnad 300:- kr

Verkstad; motorbyte. Påbörjad 1948-01-19, klar 1948-02-16
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1948-08-28, klar 1948-11-24
Överlämnat till F 7 1948-11-25 jämlikt FoB 62/48. Gångtid total 270.40 tim, efter LF 2.10 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2053. Gångtid total 214.20 tim, efter SM 13.05 tim, nr (H) 2109. Gångtid total 202.50 tim, efter SM 2.10 tim.
Märkning 7-röd F (1949-01)
Till SAAB 1949-01-20 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1949-03-19
Avhämtat 1949-04-20
Till CVV för införande av raketinstallation m.m.
Påbörjad 1949-05-23.
Klar 1949-06-13.
Klar för leverans 1949-06-20.
Levererat 1949-06-27.
Överlämnat till F 17 1951-07-16
Till CVV; 400-tim tillsyn. Påbörjad 1952-10-13, klar 1952-12-22
Kasserat 1958-01-25 med motor typ DB 605 nr 2509, 2376. I och med denna kassation har samtliga fpl typ 18B kasserats.

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"