18217 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18217 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18217
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1946-05-27
Godkänt 1946-06-05

Haveri 1947-07-16
Motorer: DB605 nr V 3006, H 2168
Besättningen ff löjtnant Lennart Haking (FFSU), fsig furir Karl Erik Johansson (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning:
Motor (höger) insänd till CVA för undersökning och SM på grund av övervarv.
Beräknad kostnad 500:- kr
Orsak till haveri: Dykning med fast propeller, varvid varvtalet på höger motor gick upp till 3000-3100 v/min.

Verkstad; motorbyte. Påbörjad 1947-08-04, klar 1947-08-20
Märkning 14-blå L (1949-03)
Till SAAB 1949-03-03 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1949-04-07
Avhämtat 1949-04-19
Till CVV för införande av raketinstallation m.m.
Påbörjad 1949-05-06.
Klar 1949-05-24
Klar för leverans 1949-06-08.
Levererat 1949-05-13
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1949-09-23.
Klar ?
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1950-10-17.
Modifiering klar 1950-10-28.
Klart för leverans 1950-11-08.
Fpl hämtat 1950-11-14.
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter LF 350 tim

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"