18221
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 1 1946-09-27
Godkänt 1946-10-07
Haveri 1947-02-21
Motorer: DB605 nr V 00286, H 2052
Besättningen ff löjtnant Sjöholm (FFSU), fsig furir Aspekvist (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning:
Kylvätskekylare, brandskott och kylarkåpa skadade.
Beräknad kostnad 5.000:- kr
Orsak till haveri: Höger landställsben veks framåt vid landningen på grund av materielfel.
Till F 1 verkstad för motorbyte.
Påbörjad 1947-05-16.
Klar 1947-07-31 (?)
Haveri 1947-08-12
Motorer: DB605 nr V 2147, H 2012
Besättningen ff Korpral Nebel (GFSU), fsig furir Garmager (FFSU), resff sergeant Genneby (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning:
Fena skadad
Orsak till haveri: Fpl kolliderade vid utkörningen till start med ett markörskydd.
Beräknad kostnad 350:- kr
Överlämnat till F 17 1948-05-11 om lån jämlikt FoB 53/1948. Gångtid total 136.20 tim. Motorer typ DB605 nr (V) 2147. Gångtid total 121.25 tim,
nr (H) 2012. Gångtid total 136.30 tim.
Överlämnat till F 7 1948-07-22. Gångtid total 183.15 tim. Motorer typ DB 605 nr (V) 2147. Gångtid total 168.20 tim,
nr (H) 2012. Gångtid total 183.15 tim.
Haveritillbud 1949-05-31 vid F 17. Märkning 7-blå E
Besättningen edk furir Granlund (GFSU:2), ldk löjtnant Morholm (FFSU) oskadad
Före landning har fpl:s landställ ej kunnat fällas ut tillfredsställande. Ff har landat på F 17 flygfält med landställsben utfällt, varvid vissa skador uppstått å fpl.
Till F 17 verkstad för reparation.
Påbörjad 1949-05-31.
Klar ?
Till CVA 1949-10-14 för införande av katapultstolar m m.
Klar 1949-12-07
Överlämnat till F 17 1950-05-28 (?) som lån
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-03-19.
Modifiering klar 1951-04-04.
Klart för leverans 1951-04-05.
Fpl hämtat 1951-04-06.
Överlämnat till F 17 uppbörd 1951-07-16
Till F 17 verkstad 1952-03-26 för 400-tim tillsyn.
Klar 1952-05-06
Haveri 1953-10-21 vid F 17, Kallinge. Påkört på marken av fpl T 18B nr 18305. Märkning 17-grön H
Motorer: DB605 nr V 2023, H 3107
Materielskadornas omfattning
Nos totalt söndersargad. Plåtar vid 13,2 mm akan deformerade.
Höger yttervinge kraftigt deformerad. Höger mottvinge kraftigt sargad intill frambalken vid oljekylaren. Höger motor skadad. Motorinfästning till vingbalken skadad. Höger propeller kraftigt deformerad.
Beräknade kostnader för iståndsättande: fpl 32.000:- kr, motorer och propellrar 3.000:- kr. Summa 43.000:- kr
Fpl Dk-utrustat.
Ur protokoll:
Kort sammanfattning över händelseförloppet,
Efter uppkörning skulle fpl blå U vändas 180° till godkänd riktning för laddning av akan. Fpl nos var vänd mot hangarplattan där andra fpl var parkerade på ett avstånd av 50 m från blå U. 1. mek skulle vända fpl för motor, men lyckades ej få runt fpl å grund av att sporrlåsningen av inkopplad, utan detta närmade sig ett annat fpl på hangarplattan. Mek blev nervös och gav fullgas på ena motorn för att svänga undan men kursen ändrades endast obetydligt och fpl körde med hög fart in i ett annat fpl.
Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
1. mek har genom felaktig och oskicklig körning på marken orsakat haveriet. han har försökt att svänga fpl med spaken i helt eller delvis bakåtfört läge varvid sporren låsts och endast smärre kursavvikelser varit möjliga. Farten var från början låg men ökades under svängningsförsöken. Då fpl närmade sig det framförvarande fpl blev 1. mek nervös och försökte med en desperat manöver klara sin situation.
Genom brist på övning hade tidigare rutin i körning på marken förlorats.
1. mek skulle med kännedom om sin bristande rutin ej åtagit sig körning på marken utan förnyad övning i DK. Å andra sidan var den avsedda manövern synnerligen enkel från början.
Brott mot föreskrifter föreligger ej.
Körtillstånd på fpl för markpersonal bör vara tidsbegränsad och förnyas efter t ex årlig kontroll.
Endast ett fåtal härför lämpade fplmek bör i fredstid tilldelas körtillstånd.
Kallinge den 21/10 1953
F Lönnberg
Ordförande
/Gunnar Björk
Protokollförare
Utlåtande och beslut
Ansluter mig till haverinämndens utlåtande.
Om kollisionen icke inträffat med fpl 18221, hade O;s fpl sannolikt med hög fart fortsatt in i hangaren med eventuellt ännu större skador som följd.
Målet hänskjutes till åklagaren
Kallinge den 6/11 1953
Sten Nyström
Fljch
/F Lönnberg
Beslut i materiel- och kostnadshänseende
Kronan bör vidkännas kostnaderna.
Fpl B 18B 18221 föreslås till kassation jml CF 17 kassationsförslag nr A 570/53
Kallinge den 6/11 1953
Sten Nyström
Fljch
Kasserat 1954-01-22. Gångtid total 580 tim, antal flygningar 943 st.
18221 B 18B
I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Re: 18221 B 18B
Inlägg av Bengt Ekbladh »
18221
...
Kasserades efter haveri 531021 vid F 17, Kallinge. Efter uppkörning skulle fpl 18305 vändas 180° till
godkänd riktning för laddning av akan. 1.mek skulle vända fpl 18305 för motor, men lyckades ej
få runt 18305 pga att sporrlåsningen var inkopplad, utan 18305 närmade sig ett annat fpl.
Mek blev nervös och gav fullgas på ena motorn för att svänga undan men kursen ändrades endast obetydligt
och fpl 18305 körde med hög fart in i fpl 18221. Fpl 18221 föreslogs till kassation. (SFF)
...
Kasserades efter haveri 531021 vid F 17, Kallinge. Efter uppkörning skulle fpl 18305 vändas 180° till
godkänd riktning för laddning av akan. 1.mek skulle vända fpl 18305 för motor, men lyckades ej
få runt 18305 pga att sporrlåsningen var inkopplad, utan 18305 närmade sig ett annat fpl.
Mek blev nervös och gav fullgas på ena motorn för att svänga undan men kursen ändrades endast obetydligt
och fpl 18305 körde med hög fart in i fpl 18221. Fpl 18221 föreslogs till kassation. (SFF)
Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier