18236 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18236 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18236
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1946-07-02
Godkänt 1946-07-24

Haveri 1947-01-17
Motorer: DB605 nr V 2096, H 2100
Besättningen ff sergeant N H Bergstörm (FFSU), fsig fanjunkare S A Nilrud (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl: Nosen söndertrasad. Bakkroppen intryckt på undersida på flera ställen (speciellt vid pejlramen). Vänster och höger motorgondoler kraftigt skadade. Vänster motorfundament losslitet. Vänster och höger landställ avslitna. Sporrvaggan brusten, vätskekylarkåpor deformerade. Vänster fena deformerad, båda sidorodren deformerade. Höger inre biklaff deformerad.
Motorer: Inga yttre skador.
Propellrar: Samtliga blad deformerade och bitar i spetsarna urslagna.
Beräknad kostnad fpl 44.000:- kr, propellrar 6.000:- kr. Summa 60.000:- kr
Orsak till haveri: Flygplan landat i medvind.

Verkstad; reparation. Påbörjad 1947-01-17 (?), klar 1948-01-19
Märkning 14-blå O (1948-12)
Till SAAB 1948-12-03 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1949-03-24
Avhämtat 1949-03-30
Till CVV för införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-03-31.
Klar för leverans 1949-05-03
Levererat 1949-05-05
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1950-09-27.
Modifiering klar 1950-10-10.
Klart för leverans 1950-10-12.
Fpl hämtat 1950-10-13.
Till CVV 1951-09-10 för liten översyn.
Klar 1951-12-17
Kasserat 1957-04-04 med motor typ DB605 nr 2208, 2568
Fpltypen utgår

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"