18242 B 18B
Postat: 10 aug 2014, 08:43
18242
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 14 1946-11-11
Godkänt 1946-11-21
Haveri 1947-02-27. Märkning 14-gul A
Motorer: DB605 nr V 2112, H 2084
Besättningen mek överfurir A I Davidsson oskadad
Skadornas omfattning:
Motor: Höger, båda cylinderblocken sönderbrända.
Beräknad kostnad 20.000:- kr
Orsak till haveri: Start av motor utan kylvätska.
Återlämnat till F 14 1948-07-02 jämlikt FoB 36 p 17. Gångtid total 178.15 tim.
Motorer typ DB605 nr (V) 2112. Gångtid total 1.1578 tim, nr (H) 2084. Gångtid total 180.15 tim.
Märkning 14-gul A (1948-12)
Till SAAB 1948-12-20 för införande av katapultstolar m m.
Godkänt av FF kontrollant 1949-02-23
Avhämtat 1949-02-28
Haveri 1949-06-27 vid Delary. Märkning 14-gul A
Besättningen ff vicekorpral Folke Roland Sjögren (GFSU:1), fsig korpral Karl-Erik Gerhard Segerman (GFSU:fsig) oskadad.
Under navigeringsflygning på 2200 m höjd uppstod vevstaksbrott på vänster motor. Ff flöjlade vänstermotorn och fortsatte enmotorflygning. Förändring i motorljudet (höger motor) förmärktes av ff, varför denne kopplade över från baktank till framtank. Strax därefter spottade motorn och varvtalet sjönk. Nödlandning företogs på en mosse söder Delary. Buklandning.
Till CVV för haverireparation. Påbörjad 1949-08-05, klar 1951-11-23
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter LF 174 tim. Motorer typ DB605 V nr 2566, gångtid efter SM 147 tim, H nr 2332, gångtid efter SM 174 tim.
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 14 1946-11-11
Godkänt 1946-11-21
Haveri 1947-02-27. Märkning 14-gul A
Motorer: DB605 nr V 2112, H 2084
Besättningen mek överfurir A I Davidsson oskadad
Skadornas omfattning:
Motor: Höger, båda cylinderblocken sönderbrända.
Beräknad kostnad 20.000:- kr
Orsak till haveri: Start av motor utan kylvätska.
Återlämnat till F 14 1948-07-02 jämlikt FoB 36 p 17. Gångtid total 178.15 tim.
Motorer typ DB605 nr (V) 2112. Gångtid total 1.1578 tim, nr (H) 2084. Gångtid total 180.15 tim.
Märkning 14-gul A (1948-12)
Till SAAB 1948-12-20 för införande av katapultstolar m m.
Godkänt av FF kontrollant 1949-02-23
Avhämtat 1949-02-28
Haveri 1949-06-27 vid Delary. Märkning 14-gul A
Besättningen ff vicekorpral Folke Roland Sjögren (GFSU:1), fsig korpral Karl-Erik Gerhard Segerman (GFSU:fsig) oskadad.
Under navigeringsflygning på 2200 m höjd uppstod vevstaksbrott på vänster motor. Ff flöjlade vänstermotorn och fortsatte enmotorflygning. Förändring i motorljudet (höger motor) förmärktes av ff, varför denne kopplade över från baktank till framtank. Strax därefter spottade motorn och varvtalet sjönk. Nödlandning företogs på en mosse söder Delary. Buklandning.
Till CVV för haverireparation. Påbörjad 1949-08-05, klar 1951-11-23
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter LF 174 tim. Motorer typ DB605 V nr 2566, gångtid efter SM 147 tim, H nr 2332, gångtid efter SM 174 tim.