Sida 1 av 1

18242 B 18B

Postat: 10 aug 2014, 08:43
av Leif Fredin
18242
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1946-11-11
Godkänt 1946-11-21

Haveri 1947-02-27. Märkning 14-gul A
Motorer: DB605 nr V 2112, H 2084
Besättningen mek överfurir A I Davidsson oskadad
Skadornas omfattning:
Motor: Höger, båda cylinderblocken sönderbrända.
Beräknad kostnad 20.000:- kr
Orsak till haveri: Start av motor utan kylvätska.

Återlämnat till F 14 1948-07-02 jämlikt FoB 36 p 17. Gångtid total 178.15 tim.
Motorer typ DB605 nr (V) 2112. Gångtid total 1.1578 tim, nr (H) 2084. Gångtid total 180.15 tim.
Märkning 14-gul A (1948-12)
Till SAAB 1948-12-20 för införande av katapultstolar m m.
Godkänt av FF kontrollant 1949-02-23
Avhämtat 1949-02-28
Haveri 1949-06-27 vid Delary. Märkning 14-gul A
Besättningen ff vicekorpral Folke Roland Sjögren (GFSU:1), fsig korpral Karl-Erik Gerhard Segerman (GFSU:fsig) oskadad.

Under navigeringsflygning på 2200 m höjd uppstod vevstaksbrott på vänster motor. Ff flöjlade vänstermotorn och fortsatte enmotorflygning. Förändring i motorljudet (höger motor) förmärktes av ff, varför denne kopplade över från baktank till framtank. Strax därefter spottade motorn och varvtalet sjönk. Nödlandning företogs på en mosse söder Delary. Buklandning.

Till CVV för haverireparation. Påbörjad 1949-08-05, klar 1951-11-23
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter LF 174 tim. Motorer typ DB605 V nr 2566, gångtid efter SM 147 tim, H nr 2332, gångtid efter SM 174 tim.

Re: 18242 B 18B

Postat: 26 sep 2019, 18:36
av Bengt Ekbladh
18242 B 18B

OM Haveriet 1949-06-27 på en mosse söder Delary. Märkning 14-gul A
Besättningen ff vicekorpral Folke Roland Sjögren (GFSU:1), fsig korpral Karl-Erik Gerhard Segerman (GFSU:fsig) oskadad.
...
Folke Roland Sjögren berättar::
"Efter detta blev han Fänrik med placering vid F14 Halmstad – och var tillbaka till
samma flygflottilj som han tidigare arbetat på som motormontör på Avd 6. Här blev det att flyga in sej på SAAB B18B
Under en navigeringsflygning fick Sjögren uppleva sitt första – och enda – haveri under åren i Flygvapnet.
Detta flyghaveri hade kunnat sluta mycket illa – men Ödets Gudinna synes ha varit på sitt bästa humör denna dag och
såg till att det inte blev några tidningsrubriker med svarta kanter vilket tyvärr i tidningarna var alltför ofta
förekommande i flygsammanhang vid denna tid. I en tidningsartikel berättar signalisten i baksitsen, Segerman, om händelsen:
”Det uppstod plötsligt missljud från ena motorn – Daimler Bentz DB 605. Den sjönk snabbt i varv och på ovansidan av
motorinklädnaden såg han från sin plats hur det öppnades hål ur vilka det genast började att strömma ut olja – samtidigt
som det verkade som om det var något som rörde sej under plåten.
Sjögren flöjlade propellern på den aktuella sidan och intog beredskap för enmotorflygning, varefter kursen lades om för
flygning mot hemmabasen. Men efter en stund började även den andra sidans motor att krångla – för att till sist stanna helt.
Signalisten Segerman hann att få iväg ett nödmeddelande med hjälp av telegrafnyckeln, varefter han lossade stolremmarna och
gjorde sej beredd för uthopp. (Han satt vänd i flygriktningen på grund av att detta flygplan var ett av de fåtaliga B18B
som var ombyggt till dubbel kommando)
. Men Sjögren gav honom genast order att stanna kvar, eftersom höjden snabbt hunnit
bli för låg för att kunna genomföra ett säkert fallskärmshopp – samt meddelade han avsåg att nödlanda.
Det utvalda fältet – som visade sej vara en mosse – var i kortaste laget med grov skog i slutändan.
Sjögren lade planet i en brant dykning för att få ned höjden lagom till kanten där mossen började.
Men som en följd av detta gick farten upp – vilket inte gynnade situationen.
Signalist Segerman hade inte hunnit spänna fast sej när planet tog mark och sedan med hög hastighet kanade på buken i
riktning mot skogen, när på slutet högermotorn slog i en uppdikad jordvall varvid flygplanet vände 180 grader – och
fortsatte med stjärten före mot skogen. Segerman skrev att han beundrade Sjögrens kylighet när han tryckte ned GUL ADAM i 250 km/tim.
genom björkarna på blötmossen där någonstans i ”Mörkaste Småland” i närheten av Delary.
Efter flera smällar och en hård stöt – sedan vart allt overkligt tyst – tills jag hörde Sjögren ropa: ”Segerman,
vi måste fort ut ur kärran – den kan explodera!” Väl ute kastade vi oss i skydd bakom en stor sten.
Där kunde vi höra hur bränsle läckte ut från tankarna – men någon brand blev det inte.
Själva var vi oskadade, men flygplanet – GUL ADAM med serienumret 18242 blev skrot...
....OBS BILD finns av besättningen framför det havererade 18242.
…(sid 11)
Orsaken till att den första motorn stannade visade sej bero på vevstaksbrott.
(Det var vevstaksbitar som signalisten sett röra sej i överkanten av inklädnadsplåten – efter att ha gått igenomvevhuset).
Som ett kuriosum kan nämnas, att signalisten Segerman lyckades få med sej radions sändarnyckel från det havererade planet,
vilken skänktes till Flygvapenmuseum för att monteras i den B18B som restaurerats och står utställd där som enda bevarade
exemplaret av denna typ i Sverige. Där kan sändarnyckeln framledes beskådas. Här kan man verkligen använda ordet Återanvändning!
...
Kolla i Propellerbladet nr.72
http://www.ffvk.se/Helapb2010web.pdf
...
Leif Fredin skrev::
Till CVV för haverireparation. Påbörjad 1949-08-05, klar 1951-11-23
Kasserat 1953-12-31.
...
Min fråga...Kom verkligen 18242 i luften efter haveriet i mossen söder Delary ?
(kolla bilden)