18244 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18244 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18244
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1946-09-27. Motorer typ DB605 nr (V) 2149, nr (H) 2179
Godkänt 1946-10-10
Motorbyte 1948-03-13. Motorer typ DB605 nr (V) 2149, nr (H) 2179
Motor nr 2149 utbytt mot nr 2052, nr 2179 utbytt mot nr 2212
Motorbyte 1848-10-15. Motorer typ DB605 nr (V) 2052, nr (H) 2212
Motor nr 2052 utbytt mot nr 2249
Överlämnat till F 7 1948-10-21 jämlikt fo B nr 62/48. Gångtid total 314.05 tim,
Motorer typ DB605 nr (V) 2249. Gångtid total 175.35 tim, nr (H) 2212. Gångtid total 173.35 tim
Märkning 7-röd J (1948-12)
Till SAAB 1948-12-16 för införande av katapultstolar m m.
Godkänt av FF kontrollant 1949-02-08
Avhämtat 1949-02-11
Till CVV för liten översyn. Påbörjad 1949-02-19
CVV, införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-06-20.
Klar 1949-07-11
Överlämnat till F 17 1950-04-12 som lån

Haveri 1950-05-11. Kollision på marken med 17248. Märkning 7-gul C
Gångtimmar efter LF 90 tim.
Kort beskrivning av skadan.
Höger vingspets helt intryckt. Höger yttervinge helt intryckt till Sta 4350.

Skadans omfattning, art och orsak
Under utkörning till start kolliderade ett fpl 17 under sväng med ett parkerat fpl 18. Propellerskoningen på fpl 17 skadades samt höger vingspets och yttervinge på fpl 18.
Haveriet inträffade vid förarens första flygning med fpl 17. Orsaken får hänföras till ovana med fpl 17:s broms-egenskaper

Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-03-22.
Modifiering klar 1951-04-07.
Klart för leverans 1951-04-11.
Fpl hämtat 1951-04-20.
Överlämnat till F 17 uppbörd 1951-07-16

Totalhaveri 1952-05-09 vid Stubbetorp c:a 15 km norr Karlskrona. Märkning 17-gul C
Besättningen edk fältflygare 3.graden vicekorpral G. Lennart Bergh (GFSU:1), ldk fältflygare 2.graden furir Anders B. Nilsson (FFSU), kapten Sven F. Save (FFSU) kontrollant omkom.
(Dk-utrustat)

Kasserat 1952-08-29. Gångtid total 662 tim, efter LF 323 tim, antal flygningar 392 st. Motorer typ DB605 nr 2365, gångtid total 336 tim, efter LM 136 tim, nr 2239, gångtid total 336 tim, efter LM 136 tin.
Bengt Ekbladh

Re: 18244 B 18B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Om Totalhaveri 1952-05-09

””År 1952 var jag 11 år gammal och bodde i Ramdala. En dag innan sommarlovet var vi som vanligt ute och lekte på skolgården. Det var sista rasten och då plötsligt havererade ett flygplan några kilometer från skolan.
När sista lektionen var slut förmanade vår lärare oss att inte cykla via haveriplatsen på vägen hem. Detta var förstås för nyfikna barn närmast en uppmaning att göra just detta.
Eftersom varken.F17 eller polisen hade hunnit ordna avspärrningar på denna korta tid var det en förfärlig syn som mötte henne.
Spillrorna hade spridits ut i området efter det havererade flygplanet och bilden av detta har etsat sig fast hos mig, fortsatte hon,och hela mitt liv har jag varit livrädd bara vidtanken att sitta i ett flygplan. Jag har ju massor med bekanta som har åkt på charterresor och andra resor med flyg genom åren. Min man har flugit en hel del i sitt arbete och där jag har kunnat åkt med vid några tillfällen –
men nej, jag kunde inte förmå mig till detta.
I dagarna är det I dagarna är det 60 år sedan denna tragiska händelse inträffade. Det är tankeväckande hur denna och många andra haverier kan påverka
människor som ändå direkt inte varit inblandade. Det var en stor upplevelse att se
denna attitydförändring hos denna dam efter alla år, faktiskt rörande.””

Haveriet inträffade fredagen den 9 maj 1952
1,5 km NO om Lösens kyrka. Flygplanet var en DK-utrustad tvåmotorig B 18B från F17.
Övningen var fingerad landning på 1000 meters höjd. (F17 flög vid denna tid i
huvudsak T 18, men även den snarlika B18B användes). Eleven var helt ny på flyg
-planstypen/GFSU:1. Läraren var FFSU lik-som den medföljande.kontrollflygläraren.
Haveriorsaken är inte helt klarlagd, men sannolikt en kombination av motorstörning
–vikning –och eventuellt s k ”sidoroder-låsning”.
Det fanns på marken en del vittnen till haveriet, en första vikning verkar ha inträffat
på högre höjd. Därefter har flygplanet framförts på extremt låg höjd och nätt och
jämt lyckats ta sig över diverse byggnader, trädpartier och andra hinder. Nedslaget kom vid en slutlig vikning då försökte parera för en kraftledning


Sid 27
http://www.f17kamratforening.se/index_h ... 202012.pdf
Via Suddens inlägg:!
Bengt Ekbladh

Re: 18244 B 18B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18244
...
Totalhaveri 520509 vid Stubbetorp, 15 km N Karlskrona.
Övningen var fingerad landning på 1.000 m höjd med helt ny elev på flygplanstypen i DK-utrustat fpl.
Haveriorsaken är inte helt klarlagd, men sannolikt en kombination av motorstörning,
vikning och eventuellt s k "sidoroder-låsning". En första vikning verkar ha inträffat på högre höjd.
Därefter har fpl framförts på extremt låg höjd och nätt och jämt lyckats ta sig över diverse byggnader,
trädpartier och andra hinder. Nedslaget kom vid en slutlig vikning då ff försökte parera för en kraftledning.
Besättningen edk (3.ffl vk G L Bergh, GFSU:1), ldk (2.ffl fu A B Nilsson, FFSU) och kontrollant (kn S F Save, FFSU) omkom. (SFF)
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"