Sida 1 av 1

18246 B 18B

Postat: 10 aug 2014, 08:47
av Leif Fredin
18246
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1946-11-01. Motorer typ DB605 nr (V) 2121, nr (H) 2128
Godkänt 1946-11-11

Haveri 1947-05-30. Märkning 1-röd O
Motorer: DB 605 nr V 2121, H 2128
Ff kadett Sundqvist (GFSU:2) oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl eventuellt totalhavererad. Skador å vingar, motorer, propellrar, landställ, stjärt.
Beräknad kostnad 100.000:- kr
Orsak till haveri: Punktering (fpl slog runt)

Mörkning 1-blå U (1948-10)
Till SAAB 1948-10-23 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1949-01-21
Godkänt av FF kontrollant 1949-01-25
Avhämtat 1949-01-31
Till CVV 1949-02-04.
Åter från CVV 1949-02-23.
Överlämnat till F 7 1949-03-10 jämlikt fo B 62/48. Gångtid total 191.30 tim, efter LF 99.10 tim
Motorer typ DB605 nr (V) 2326 Gångtid total 99.10 tim, nr (H) 2322. Gångtid total 99.10 tim
Till CVV för införande av raketinstallation m.m.
Påbörjad 1949-08-11.
Klar 1949-08-25
Klar för leverans 1949-08-26.
Levererat 1949-08-29
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-01-17.
Modifiering klar 1951-02-13.
Klart för leverans 1951-03-01.
Fpl hämtat 1951-03-02.
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-03-02.
Modifiering klar 1951-03-17.
Klart för leverans 1951-03-21.
Överlämnat till F 14 1951-03-22 som lån jämlikt Esk I skr H 30 24/2-51. Gångtid total 299.25 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 3012 Gångtid efter SM 99.00 tim, nr (H) 2415. Gångtid efter SM 99.00 tim.
Överlämnat till F 14 uppbörd 1951-07-16
Till F 14 verkstad för 400-tim tillsyn.
Påbörjad 1952-08-22.
Klar 1952-11-13
Kasserat 1957-04-04 med motorer typ DB605 nr 2481, 2007
Fpltypen utgår