Sida 1 av 1

18249 B 18B

Postat: 10 aug 2014, 08:49
av Leif Fredin
18249
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1946-10-22. Motorer typ DB605 nr (V) 2130, nr (H) 2131
Godkänt 1946-10-30

Totalhaveri 1947-03-04 i en mosse nära Fägrilt, Bredareds s:n, Simlångsdalen, 20 km ost Halmstad.
Märkning 1-röd S
Motorer: DB 605 nr V 2130, H 2131
Besättningen ff fanjunkare Gösta E Gustavsson (FFSU), fsig furir Sten G S Gustafsson (FFSU) omkom
Skadornas omfattning: Totalhaveri
Beräknad kostnad 798.560:- kr

Kasserat 1947-05-07. Gångtid 40.25 tim. Antal flygningar 54 st. Med motorer typ DB 605 nr 2130, 2131

Re: 18249 B 18B

Postat: 17 jan 2019, 22:05
av Bengt Ekbladh
18249
...
Totalhaveri 470304 i en mosse nära Fägrilt, Simlångsdalen, 20 km O Halmstad.
Kollision med marken tillsammans med fpl nr 252. Fyra fpl ur 1/F 1, baserade vid F 14,
beordrades utföra ett anfallsuppdrag mot ett övningsområde vid Hässleholm-Osby-Kristianstad-Höör.
Ff flög som rotech i 2.roten. Under stigning genom olika molnskikt efter starten har gruppch omedelbart
före ingång i ett molntäcke med undersidan på 1.300 m höjd sett 2.roten under stigning och i en svag högersväng.
2.rotech har avbrutit stigningen och gått ned på lägre höjd. Under flygning på lägsta höjd i
dålig sikt (100-200 m horisontalsikt) har fpl legat i kraftig högersväng (vertikalsväng) och anslutna i rote har
båda fpl högra vingspets träffat marken. Båda fpl havererade. Ff (fj G E Gustavsson, FFSU) och fsig (fu S G S Gustafsson, FFSU), omkom.
Haveriorsaken har inte kunnat fastställas.
Ev kan rotech ha avbrutit företaget, vänt och vid molngenomgång för att få marksikt kolliderat med högre terräng än väntat.
Rotech har dock inte meddelat gruppch eller flj att han avbrutit företaget, ev pga av att radiotystnad var anbefalld
och att rotech inte ansett ett dylikt meddelande ha karaktär av flygsäkerhetsmeddelande.
Ev kan ett fel ha uppstått på rotech radiosändare, som dagen före varit felaktig men bytts ut. (ARM, SFF)

Kolla även..
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... a85#p12951