Sida 1 av 1

18251 B 18B

Postat: 11 aug 2014, 08:56
av Leif Fredin
18251
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1946-11-28
Godkänt 1946-12-06

Haveri 1947-02-07
Motorer: DB605 nr V 2148, H 2122
Besättningen ff löjtnant Asplund (FFSU), fsig sergeant Carlsson (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning:
Propeller och landställ skadade, höger motorgondol och kylvätskekylare deformerade
Beräknad kostnad 11.000:- kr
Orsak till haveri: Buklandning på grund av materielfel.

Till F 1 verkstad för reparation.
Påbörjad 1947-02-07.
Klar 1947-05-09
Överlämnat till F 7 1948-07-19 jämlikt FoB 62/48. Gångtid total 212.40 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2144. Gångtid total 223.40 tim, efter SM 22.55 tim, nr (H) 2386. Gångtid total 11.40 tim.
Märkning 7-röd K (1949-02)
Till SAAB 1949-02-11 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1949-03-29
Avhämtat 1949-04-05
Till CVV för införande av raketinstallation m.m.
Påbörjad 1949-04-06.
Klar för leverans 1949-05-10
Levererat 1949-05-16
Till CVV 1949-10-18 för liten översyn.
Klar 1950-03-03

Markhaveri 1950-06-15. Märkning 7-röd K

Till F 1 verkstad för reparation.
Påbörjad 1950-06-19.
Klar 1950-11-25
Överlämnat till F 14 1950-10-23 som lån. Gångtid total 477.50 tim, efter LF 88.10 tim.
Motorer typ DB605 nr (V) 2260. Gångtid total 288.25 tim, efter SM 88.10 tim, nr (H) 2231. Gångtid total 277.10 tim, efter SM 88.10 tim.
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-04-20.
Modifiering klar 1951-05-02.
Klart för leverans 1951-05-07.
Fpl hämtat 1951-05-12.
Överlämnat till F 14 uppbörd 1951-07-16
Kasserat 1953-03-13. Fplskrov får disponeras såsom skjutmål eller övningsobjekt vid brandtjänst