18255 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18255 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18255
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1947-01-11
Godkänt 1947-01-21
Verkstad; motorbyte. Påbörjad 1947-06-18, klar 1947-07-11
Överlämnat till F 7 1948-10-11 jämlikt fo B 62/48. Gångtid total 219.35 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2014. Gångtid total 143.45 tim, efter SM 19.55 tim, nr (H) 2128. Gångtid efter SM 19.55 tim.
Till SAAB 1949-01-26 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1949-04-07
Avhämtat 1949-04-20
Till CVV för införande av raketinstallation m.m.
Påbörjad 1949-04-25.
Klar för leverans 1945-05-16
Levererat 1949-05-17

Totalhaveri 1950-05-15 vid Älgarås, 12 km nordnordost Töreboda. Märkning 7-blå D
Under öppen instrumentflygning gick flygplanet ned i en skog i närheten av Fagerlid, Skaraborgs län. 12 km nordnordost Töreboda.
Besättningen ff furir Bror Håkan Eriksson, fsig furir Nils Börje Jönsson omkom

Kasserat 1950-10-16. Gångtid 309 tim. Med motorer typ DB 605 nr 2014, 2128
Bengt Ekbladh

Re: 18255 B 18B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18255
...
Totalhaveri 500515 vid Älgarås, 12 km NNO Töreboda.
Under navigeringsflygning gjorde fpl en eller flera rolliknande rörelser på 1.200 m höjd varefter det dök,
sannolikt i ryggläge, mot marken. På låg höjd och i ryggläge kolliderade fpl i flack vinkel med 4 granar.
Fpl togs upp och fortsatte 625 m innan det slog ner i grovstammig skog.
Ff (fu B H Eriksson) och fsig (fu N B Jönsson), omkom.
Haveriet kan ha orsakats av sidoroderlåsning pga kursstyrningen av någon anledning kopplats in. (FR)
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"