18257 B 18B
Postat: 11 aug 2014, 09:04
18257
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 1 1946-12-02
Godkänt 1946-12-14
Överlämnat till F 17 1947-05-08 som lån
Haveri 1947-05-22 vid F 17. Märkning 1-blå F
Motorer: DB605 nr V 2104, H 2160
Besättningen ldk löjtnant Göran Ogéus (FFSU), edk fänrik Bror Blom (GFSU:1 och2) oskadad
Skadornas omfattning: Vänster fällstöta övre del, infästning, ögla avsliten. Stänkskärm vänster deformerad,
saxlänkar deformerade. Vänster manövercylinder deformerad. Hydraulledningar (2 st) för manövercylinder avslitna. Vänster vätskekylare deformerad och läck. Nedre del vänster brandskott deformerat. Vänster kylarkåpa deformerad.
Orsak till haveri: Genomsjunkning. För låg fart i landningen på grund av att statiska ledningen till hastighetsmätaren var urkopplad. Materielfel då stället borde ha hållit trots den hårda sättningen.
Beräknad kostnad 3.000:- kr
F 17 verkstad för reparation.
Påbörjad 1947-05-22.
Klar 1947-10-11
Överlämnat till F 7 1949-09-02 som lån. Gångtid total 365.15 tim.
Motorer typ DB605 nr (V) 2591. Gångtid total 164.55 tim, nr (H) 2593. Gångtid total 164.55 tim
Till CVA 1949-10-04 för införande av katapultstolar m m.
Klar 1949-12-03
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-06-03.
Vid CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1950-09-19.
Modifiering klar 1950-10-09.
Översyn klar 1950-11-27.
Överlämnat till F 14 1951-04-12 som lån
Överlämnat till F 17 1951-07-16
Haveri 1956-02-16
Verkstad för reparation.
Påbörjad 1956-02-23.
Klar 1956-03-03
Kasserat 1957-02-12
Fpltypen utgår
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 1 1946-12-02
Godkänt 1946-12-14
Överlämnat till F 17 1947-05-08 som lån
Haveri 1947-05-22 vid F 17. Märkning 1-blå F
Motorer: DB605 nr V 2104, H 2160
Besättningen ldk löjtnant Göran Ogéus (FFSU), edk fänrik Bror Blom (GFSU:1 och2) oskadad
Skadornas omfattning: Vänster fällstöta övre del, infästning, ögla avsliten. Stänkskärm vänster deformerad,
saxlänkar deformerade. Vänster manövercylinder deformerad. Hydraulledningar (2 st) för manövercylinder avslitna. Vänster vätskekylare deformerad och läck. Nedre del vänster brandskott deformerat. Vänster kylarkåpa deformerad.
Orsak till haveri: Genomsjunkning. För låg fart i landningen på grund av att statiska ledningen till hastighetsmätaren var urkopplad. Materielfel då stället borde ha hållit trots den hårda sättningen.
Beräknad kostnad 3.000:- kr
F 17 verkstad för reparation.
Påbörjad 1947-05-22.
Klar 1947-10-11
Överlämnat till F 7 1949-09-02 som lån. Gångtid total 365.15 tim.
Motorer typ DB605 nr (V) 2591. Gångtid total 164.55 tim, nr (H) 2593. Gångtid total 164.55 tim
Till CVA 1949-10-04 för införande av katapultstolar m m.
Klar 1949-12-03
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1950-06-03.
Vid CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1950-09-19.
Modifiering klar 1950-10-09.
Översyn klar 1950-11-27.
Överlämnat till F 14 1951-04-12 som lån
Överlämnat till F 17 1951-07-16
Haveri 1956-02-16
Verkstad för reparation.
Påbörjad 1956-02-23.
Klar 1956-03-03
Kasserat 1957-02-12
Fpltypen utgår