Beskjutning av spaningsflyg 1943
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Beskjutning av spaningsflyg 1943
Enligt ett TT, telegram publicerat i Örnsköldsviks Posten den 6 aug 1943, blev ett spaningsflygplan beskjutet av ett tyskt handelsfartyg utanför Nordmalings kusten. Spanaren blev skadad i axeln. En ponton och kroppen fick lättare skador. Maskinen kunde återvända till sin bas, och spanaren fick uppsöka skjukhus.
Finns det någon kunskap om den här händelsen bland er läsare?
mvh
Alf
Finns det någon kunskap om den här händelsen bland er läsare?
mvh
Alf
Re: Beskjutning av spaningsflyg 1943
Hej!
Augusti 1943 och så lång norrut som Nordmaling. Det bör ha rört sig om ett flygplan från 5. divisionen F 2 som då var baserade under en period med 6 stycken S 12 i Gustavsvik (Kramforstrakten).
Lennart A
Augusti 1943 och så lång norrut som Nordmaling. Det bör ha rört sig om ett flygplan från 5. divisionen F 2 som då var baserade under en period med 6 stycken S 12 i Gustavsvik (Kramforstrakten).
Lennart A
Re: Beskjutning av spaningsflyg 1943
6 aug 1943, var en fredag, står det när det skulle ha hänt?
Lennart skriver om S 12...och 5:e div. kan det vara detta?
1943-08-04 S 12 4009 märkt 39 .(5.:e div ) (244 tim), med motor nr. 57224 (385 tim).
Min anmärkning säger:
Sjönk under bogsering...vattenskadad...läckage flottören... kostnad beräknades till 5000:-
Det skall sägas att 4009 fanns kvar till 1948 och blev SE-BFC
OBS inget säger att planet blev beskjutet enl mina anteckningar i Kra.
Kan du scanna artikeln kanske?
mvh Bengt
Tillägg:
Redan 43-08-06 har tydligen 4009 ny motor= nr 56963
Lennart skriver om S 12...och 5:e div. kan det vara detta?
1943-08-04 S 12 4009 märkt 39 .(5.:e div ) (244 tim), med motor nr. 57224 (385 tim).
Min anmärkning säger:
Sjönk under bogsering...vattenskadad...läckage flottören... kostnad beräknades till 5000:-
Det skall sägas att 4009 fanns kvar till 1948 och blev SE-BFC
OBS inget säger att planet blev beskjutet enl mina anteckningar i Kra.
Kan du scanna artikeln kanske?
mvh Bengt
Tillägg:
Redan 43-08-06 har tydligen 4009 ny motor= nr 56963
Re: Beskjutning av spaningsflyg 1943
paddal skrev:Enligt ett TT, telegram publicerat i Örnsköldsviks Posten den 6 aug 1943, blev ett spaningsflygplan beskjutet av ett tyskt handelsfartyg utanför Nordmalings kusten. Spanaren blev skadad i axeln. En ponton och kroppen fick lättare skador. Maskinen kunde återvända till sin bas, och spanaren fick uppsöka skjukhus.
Finns det någon kunskap om den här händelsen bland er läsare? mvh Alf
Har kollat Gävles då 3 tidningar.Alla har TT:s telegram helt ordagrant.
Skillnad kan vara Arbetarbladets med ”stor mörk rubrik...
>>Tyskt fartyg besköt svenskt plan>>
”vid svenska vattengränsen i Bottniska viken”
Det skall alltså inträffat ”under övningsflygning i gryningen på fredagen” (=6/8-43)
Om vi tittar på F2:s tillgång på S 12 var det 10 st. nästan hela hösten -43, Varav 2-3 var på CVV.
Ett tips: Lokal tidning kan ju ofta ha mer info, speciellt om någon i besättningen kom från orten.
I detta fall kanske VK eller VF ( Västerbottens-Kuriren eller -Folkblad ) hade något?
Jag skrev::
1943-08-04 S 12 4009 märkt 39 .(5.:e div ) (244 tim), med motor nr. 57224 (385 tim).
Min anmärkning säger::Sjönk under bogsering...vattenskadad...läckage flottören... kostnad beräknades till 5000:- OBS inget säger att planet blev beskjutet enl mina anteckningar i Kra.
Detta för att ”en del stämnde”, flottören.bla.. och var lite osäker exakt när beskjutningen hänt.
Observera dock tillägget att 4009 den 6/8 hade ny motor !
För att röra till det mera noteras att S 12 4008, F2-38, 5:e div ,6/8-43 får motorstörning pga. föroreningar i bränslesystemet !
Jag har kanske för mycket inriktat mig på S 12 detta pga datumen, men det kan ju faktiskt varit ett inhyrt civilt plan?
TT.s telegram säger ju bara: svenskt spaningsplan....Inte att det var ett ur FV !
Vad säger expertisen?
Med vänlig hälsning Bengt
Re: Beskjutning av spaningsflyg 1943
[b]Det var en S12:a ![/b]...(men exakt vilket ex.?)
Varför så säker?...Kolla Mikael Forslunds "Heinkelflug i Sverige"
Litet citat:::(kort sammandrag)
Baseringen för 5:e div F2 blev Hornö-Nyadal n. Härnösand, i Ångermanälven.
"en dag i august" skulle en rote S 12 spana Höga kusten norrut.
Ett större norrgående fartyg utan flagg upptäcks.
Ena planet går ner för att visitera.
Plötsligt öppnar fartyget eld från aktern med kulspruta.
Spårljusen syns runt planet som svänger, sen kommer mer spårljus som denna gång ligger för högt.
Man vänder "hemåt"
Flygspanaren syns inte på sin plats..(nedsjunken)
Landning å basen gick hyggligt.
Vid inbogsering hänger planet på höger vinge och höger flottör sjönk ner vid strandkanten.
Spanaren var träffad i axeln men var åter i tjänst efter ett tag.
Ja vilket plan var det?
Enligt mig bör det vara 4009 F2-39 ....trotts att jag har noterat datumet 4/8,,, någon felskrivning någonstans.
Finns mer-uppgifter är det välkommet....
Enda namnupplysning som ges är att "Anders" var pilot i nämnda plan.
tack Mikael för info!
mvh Bengt
Varför så säker?...Kolla Mikael Forslunds "Heinkelflug i Sverige"
Litet citat:::(kort sammandrag)
Baseringen för 5:e div F2 blev Hornö-Nyadal n. Härnösand, i Ångermanälven.
"en dag i august" skulle en rote S 12 spana Höga kusten norrut.
Ett större norrgående fartyg utan flagg upptäcks.
Ena planet går ner för att visitera.
Plötsligt öppnar fartyget eld från aktern med kulspruta.
Spårljusen syns runt planet som svänger, sen kommer mer spårljus som denna gång ligger för högt.
Man vänder "hemåt"
Flygspanaren syns inte på sin plats..(nedsjunken)
Landning å basen gick hyggligt.
Vid inbogsering hänger planet på höger vinge och höger flottör sjönk ner vid strandkanten.
Spanaren var träffad i axeln men var åter i tjänst efter ett tag.
Ja vilket plan var det?
Enligt mig bör det vara 4009 F2-39 ....trotts att jag har noterat datumet 4/8,,, någon felskrivning någonstans.
Finns mer-uppgifter är det välkommet....
Enda namnupplysning som ges är att "Anders" var pilot i nämnda plan.
tack Mikael för info!
mvh Bengt
Re: Beskjutning av spaningsflyg 1943
Hej ,
I Mikael Forslunds bok < S12 Heinkel He 114> sid 33 står det:
”Den 6 augusti (1943) blev flygplan 34 beskjutet och spanaren skadades i axeln. Man skulle identifiera ett okänt fartyg då det plötsligt öppnade eld. Det var ett tyskt fartyg som öppnat eld. Kaptenen blev senare anhållen i Luleå.”
Flygplanet var sedan slutet av juli baserat Hornön vid Ångermanälvens utlopp.
Kanske kan vara till någon hjälp
Mvh
Micke
I Mikael Forslunds bok < S12 Heinkel He 114> sid 33 står det:
”Den 6 augusti (1943) blev flygplan 34 beskjutet och spanaren skadades i axeln. Man skulle identifiera ett okänt fartyg då det plötsligt öppnade eld. Det var ett tyskt fartyg som öppnat eld. Kaptenen blev senare anhållen i Luleå.”
Flygplanet var sedan slutet av juli baserat Hornön vid Ångermanälvens utlopp.
Kanske kan vara till någon hjälp
Mvh
Micke
Micke Axelsson
Re: Beskjutning av spaningsflyg 1943
Tack för hjälpen.
mvh
Alf.J
mvh
Alf.J
Re: Beskjutning av spaningsflyg 1943
Ja vad skall man tro?
Det påskjutna planet verkar ha haft motor nr. 56963 (43-08-06) och det är 4008 i dåtid.
Jag skrev ” Enda namnupplysning som ges är att "Anders" var pilot i nämnda plan. ”
Rotekamrat var tydligen Govert Ålund.
Det påskjutna planets skador blev::
Skotten hade perforerat höger flottör , slagit in strax akter om brandskottet, passerat bränsletanken mitt i planet med några cm. Gått igenom huven omedelbart ovanför förarens huvud och träffat spanaren.
Man meddelar basen och landar.
Därefter bogseras planet till Gustavsviks torrdocka (1 sjömil bort) (flottörererna ! tätas)
Vid docköppningen slår planet runt , men kom in i torrdockan.... som senare blev torr!
Planet nermonteras och transporteras till CVV
Vid genomgång av nödprovianten var den äkta franska cognacen väck!, kvar var bara tysk chouklad
konservburkar och vatten!
Nedan lite vad Leif skriver om S 12
4004 Märkning 2-19
Nödlandning 1943-09-29. Nödlandning till följd av motorstörningar vid Kyrkviken Östra ryd. Märkning 2-34
Motor: BMW 132K nr 76202
Besättningen ff vpl furir Nils-Erik Kvist, fs fänrik Sjörin oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning Beräknad reparationskostnad 11.000:- kr
INGET om någon beskjutning
4008 S 12
Nödlandning 1943-08-06.
Motorstörningar 12’ sydost Härnöklubb. Märkning 2-38
Motor: BMW 132K nr 56963
Besättningen ff vpl furir Anders Magnusson, fs fänrik Evert Lorentzon oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning …...........!
4009 S 12
Haveri 1943-08-04. Haveri under start- och landningsövningar på Ångermanälven. Märkning 2-39
Motor: BMW 132K nr 57224
Besättning: Ingen (Fpl under bogsering)
Orsak till haveri: Fpl sjönk under bogsering.
Skador flygplan: Vattenskadat. Skador motor: Vattenskadad Beräknad reparationskostnad 5.000:-
Förvirringen / osäkerheten beror säkert på att handlingarna hamnade i ”Hemliga sektionen”,
nu ohemligat men kanske inte alltid läst??
Ja vilken S 12:a blev beskjuten?
Har någon kollat vad som framgick vid att ”Kaptenen blev senare anhållen i Luleå ”?
mvh Bengt
Det påskjutna planet verkar ha haft motor nr. 56963 (43-08-06) och det är 4008 i dåtid.
Jag skrev ” Enda namnupplysning som ges är att "Anders" var pilot i nämnda plan. ”
Rotekamrat var tydligen Govert Ålund.
Det påskjutna planets skador blev::
Skotten hade perforerat höger flottör , slagit in strax akter om brandskottet, passerat bränsletanken mitt i planet med några cm. Gått igenom huven omedelbart ovanför förarens huvud och träffat spanaren.
Man meddelar basen och landar.
Därefter bogseras planet till Gustavsviks torrdocka (1 sjömil bort) (flottörererna ! tätas)
Vid docköppningen slår planet runt , men kom in i torrdockan.... som senare blev torr!
Planet nermonteras och transporteras till CVV
Vid genomgång av nödprovianten var den äkta franska cognacen väck!, kvar var bara tysk chouklad
konservburkar och vatten!
Nedan lite vad Leif skriver om S 12
4004 Märkning 2-19
Nödlandning 1943-09-29. Nödlandning till följd av motorstörningar vid Kyrkviken Östra ryd. Märkning 2-34
Motor: BMW 132K nr 76202
Besättningen ff vpl furir Nils-Erik Kvist, fs fänrik Sjörin oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning Beräknad reparationskostnad 11.000:- kr
INGET om någon beskjutning
4008 S 12
Nödlandning 1943-08-06.
Motorstörningar 12’ sydost Härnöklubb. Märkning 2-38
Motor: BMW 132K nr 56963
Besättningen ff vpl furir Anders Magnusson, fs fänrik Evert Lorentzon oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörning …...........!
4009 S 12
Haveri 1943-08-04. Haveri under start- och landningsövningar på Ångermanälven. Märkning 2-39
Motor: BMW 132K nr 57224
Besättning: Ingen (Fpl under bogsering)
Orsak till haveri: Fpl sjönk under bogsering.
Skador flygplan: Vattenskadat. Skador motor: Vattenskadad Beräknad reparationskostnad 5.000:-
Förvirringen / osäkerheten beror säkert på att handlingarna hamnade i ”Hemliga sektionen”,
nu ohemligat men kanske inte alltid läst??
Ja vilken S 12:a blev beskjuten?
Har någon kollat vad som framgick vid att ”Kaptenen blev senare anhållen i Luleå ”?
mvh Bengt