Sida 1 av 1

18266 B 18B

Postat: 12 aug 2014, 08:13
av Leif Fredin
18266
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1947-02-03
Godkänt 1947-02-11
Till CVV; motorbyte. Påbörjad 1947-05-05 (?), klar 1947-06-07

Haveri 1948-01-09. Märkning 1-röd L

Verkstad; reparation. Påbörjad 1948-01-05, klar 1948-01-17
Överlämnat till F 7 1948-10-23 jämlikt fo B nr 62/48. Gångtid total 202.05 tim,
Motorer typ DB605 nr (V) 2238. Gångtid total 100.20 tim, nr (H) 2231. Gångtid total 108.45 tim
Märkning 7-röd C (1949-04)
Till SAAB 1949-04-05 för införande av katapultstolar m m.
Avhämtat 1949-06-16
Till CVV för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-06-27, klar 1949-12-08

Haveri 1950-02-02 vid fält 28. Märkning 7-röd C
Under början av starten kom fpl B 3B nr 159 i högersväng, som ej kunde hävas. Fpl, som var tungt lastat, rullade av banan och kolliderade med ett ladvärn. Skador uppstodo även på fpl B 18B nr 18266, som stod inne i värnet. Högra hjulets bromsbackar ha sannolikt legat emot bromstrumman under starten. Vänster broms tog ej utan pumpning. Motorer och propellrar ha fungerat u a. Inga personalskador.

Haveri 1950-06-19 vid F 15. Märkning 7-röd C

Till CVV; reparation. Påbörjad 1950-10-02 (?), klar 1950-11-25
Till CVV; reparation. Påbörjad 1951-06-04, klar 1951-12-06
Överlämnat till F 14 1951-07-16

Haveri 1953-04-24. Märkning 14-blå U

Till F 13 1953-06-22 (Inmontering av propellerdrivet linspel)
Överlämnat till F 17 1954-05-29
Konserverat 1956-04-01
Kasserat 1957-09-03 med motorer typ DB605 nr 2655, 2549

Re: 18266 B 18B

Postat: 13 aug 2014, 20:48
av Bengt Ekbladh
Leif Fredin skrev:18266 B 18B
......
Till F 13 1953-06-22 (Inmontering av propellerdrivet linspel)
Överlämnat till F 17 1954-05-29
Konserverat 1956-04-01
Kasserat 1957-09-03 med motorer typ DB605 nr 2655, 2549
Tyder det på "tänkt prov" , kanske utfört? , av prov med B 18B som "målbogserare" ?
Finns mer-uppgifter kanske någonstans?
mvh Bengt