18267 B 18B
Postat: 12 aug 2014, 08:14
18267
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 1 1947-02-05
Godkänt 1947-02-14
Haveri 1947-09-11
Motorer: DB 605 nr V 2104, H 2160
Besättningen ff fänrik R Jägerstedt (FFSU), furir S T Karlsson oskadad
Skadornas omfattning: Vänster manövercylinder deformerad. vänster däck, slitbanan uppsliten. Vänster vätskekylare deformerad och läck, kylarkåpa kraftigt deformerad.
Beräknad kostnad 3.400:- kr
Orsak till haveri: Genomsjunkning i samband med landning under inflygning på fpltypen.
Verkstad; motorbyte. Påbörjad 1948-03-01, klar ?
Haveri 1948-04-29. Märkning 1-röd O
Till F 1 verkstad för reparation.
Påbörjad 1948-06-19.
Klar 1948-10-20
Överlämnat till F 7 1948-10-20 jämlikt fo B 62/48. Gångtid total 151.00 tim.
Motorer typ DB605 nr (V) 2082. Gångtid total 199.55 tim, efter SM 0.30 tim, nr (H) 2169. Gångtid total 151.40 tim, efter SM 0.30 tim.
Till CVA 1949-07-05 för införande av katapultstolar m m.
Klar 1949-10-29
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-01-12.
Modifiering klar 1951-01-31.
Vid CVV för liten översyn.
Klar 1951-09-10
Överlämnat till F 14 1951-07-16
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter LF 177 tim. Motor typ DB 605 V nr 2564, gångtid efter SM 125 tim, H nr 2603, gångtid efter SM 125 tim.
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 1 1947-02-05
Godkänt 1947-02-14
Haveri 1947-09-11
Motorer: DB 605 nr V 2104, H 2160
Besättningen ff fänrik R Jägerstedt (FFSU), furir S T Karlsson oskadad
Skadornas omfattning: Vänster manövercylinder deformerad. vänster däck, slitbanan uppsliten. Vänster vätskekylare deformerad och läck, kylarkåpa kraftigt deformerad.
Beräknad kostnad 3.400:- kr
Orsak till haveri: Genomsjunkning i samband med landning under inflygning på fpltypen.
Verkstad; motorbyte. Påbörjad 1948-03-01, klar ?
Haveri 1948-04-29. Märkning 1-röd O
Till F 1 verkstad för reparation.
Påbörjad 1948-06-19.
Klar 1948-10-20
Överlämnat till F 7 1948-10-20 jämlikt fo B 62/48. Gångtid total 151.00 tim.
Motorer typ DB605 nr (V) 2082. Gångtid total 199.55 tim, efter SM 0.30 tim, nr (H) 2169. Gångtid total 151.40 tim, efter SM 0.30 tim.
Till CVA 1949-07-05 för införande av katapultstolar m m.
Klar 1949-10-29
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-01-12.
Modifiering klar 1951-01-31.
Vid CVV för liten översyn.
Klar 1951-09-10
Överlämnat till F 14 1951-07-16
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter LF 177 tim. Motor typ DB 605 V nr 2564, gångtid efter SM 125 tim, H nr 2603, gångtid efter SM 125 tim.