18272 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18272 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18272
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 1 1947-02-26
Godkänt 1947-03-05
Överlämnat till F 7 1948-10-07 jämlikt fo B 62/48. Gångtid total 200.35 tim.
Motorer typ DB605 nr (V) 2552. Gångtid total 77.15 tim, nr (H) 2330. Gångtid total 78.05 tim.
Märkning 7-blå A (1949-04)
Till SAAB 1949-04-05 för införande av katapultstolar m m.
Avhämtat 1949-05-17
Till CVV för liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-06-14, klar 1949-12-02
Till F 7 verkstad för reparation.
Påbörjad 1950-10-10.
Klar ?
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-02-15.
Modifiering klar 1951-02-28.
Klart för leverans 1951-03-07.
Fpl hämtat 1951-03-10.
Överlämnat till F 14 1951-03-29 som lån jämlikt Esk I skr H 30 24/2-51. Gångtid total 490.10 tim, efter LF 173.15 tim.
Motorer typ DB 605 nr (V) 2259. Gångtid total 355.15 tim, efter SM 173.15 tim, nr (H) 2348. Gång-tid total 373.10 tim, efter SM 173.15 tim.
Överlämnat till F 14 uppbörd 1951-07-16
Kasserat 1953-03-13. Fplskrov får disponeras såsom skjutmål eller övningsobjekt vid brandtjänst

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"