18277 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18277 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18277
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1947-05-06
Godkänt 1947-05-13

Haveri 1947-05-28 vid F 14. Märkning 14-gul F
Motorer: DB605 nr V 2273, H 3019
Besättningen ff kadett G H Stålhammar (GFSU:1 och 2), fsig furir P-O Klensmeden (GFSU:fsig) oskadad
Skadornas omfattning:
Fpl: Höger motorgondol och brandskott deformerade och kasserade. Höger landställsben och manövercylinder avslagna. Inre bombluckor samt bakkroppen deformerade. Höger vätskekylare samt kylarkåpa bortslitna. Vänster vingspets deformerad. Vänster och höger yttervinge deformerade.
Motor och propeller: Höger motor, vänster kamaxelkåpa och båda inloppsrören knäckta. Höger propeller VDM-33 nr 3193. Samtliga blad böjda.
Orsak till haveri: Vid utrullning efter landning gick fpl först ned på vänster vinge och sedan på höger vinge varvid höger landställ knäcktes och fpl havererade.
Beräknad kostnad fpl 27.000:- kr, motor och propellrar 10.000:- kr. Summa 37.000:- kr

Till CVV 1947-05-28 för reparation.
Klar 1947-12-23
Märkning 14-gul F (1948-12)
Till SAAB 1948-12-03 för införande av katapultstolar m m.
Godkänt av FF kontrollant 1949-02-22
Avhämtat 1949-02-28
Till CVV för införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-11-11
Modifiering klar 1949-11-24
Klart för leverans 1949-12-01
Hämtat 1949-12-02
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-03-19.
Modifiering klar 1951-04-04.
Klart för leverans 1951-04-09.
Fpl hämtat 1951-04-12.
Till CVV 1952-09-19 för 400-tim tillsyn.
Klar 1952-11-25
Kasserat 1957-04-04 med motorer typ DB605 nr 2285, 2198

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"