18279 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18279 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18279
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1947-04-30
Godkänt 1947-05-12

Haveri 1947-07-03. Märkning 14-gul H
Motorer: DB605 nr V 2288, H 2350
Besättningen ff kadett Lars Olov Olsson (GFSU:29, fsig furir Hans Åke Weber (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning:
Höger yttervinge. Nosen intryckt (uppsliten) intill vingbalken ungefär 1 m från roten och på en längd av 500 mm. Höger mittvinge intryckt innanför motorgondolen på en längd av 200 mm.
Höger propeller, samtliga blad skavda, delvis urslagna. Propellerkåpa deformerad.
Beräknad kostnad fpl 1.000:- kr, propellrar 1.000:- kr. Summa 2.000:-kr
Orsak till haveri: För hög hastighet vid inkörning på hangarplattan. Krigsrätt. (Kollision med 18281)

Märkning 14-gul H (1948-09)
Till SAAB 1948-09-24 för införande av katapultstolar m m
Färdig 1948-12-14
Godkänt av FF kontrollant 1948-12-18
Avhämtat 1948-12-20
Till CVV för införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-08-03.
Klar 1949-08-17
Klar för leverans 1949-08-22.
Levererat 1949-08-24

Haveri 1950-08-10. Märkning 14-gul H

Till CVV 1950-11-14 för liten översyn, motorbyte.
Vid CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-04-06.
Modifiering klar 1951-04-16.
Översyn klar 1951-06-27.
Kasserat 1953-12-31. Gångtid efter LF 239 tim.

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"