18281 B 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18281 B 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18281
B 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 14 1947-05-05
Godkänt 1947-05-13

Haveri 1947-07-03
Motorer: DB605 nr V 2278, H 2309
Skadornas omfattning: Främre spant. Övre kupade plexiglaset spräckt.
Beräknad kostnad 1.000:- kr
Orsak till haveri: För hög hastighet vid inkörning på hangarplattan. Krigsrätt (Kollision med 18279)

Märkning 14-gul K (1948-04)
Till SAABL 1948-04-13 för införande av katapultstolar m m.
Färdig 1948-10-07
Godkänt av FF kontrollant 1948-10-18
Avhämtat 1948-10-19.
Till CVV för införande av raketinstallation m m.
Påbörjad 1949-11-17
Modifiering klar 1949-12-03
Klart för leverans 1949-12-07
Hämtat 1949-12-10

Haveri 1950-09-13. Märkning 14-gul K

Till CVV 1951-04-06 för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av reflexsikte Mk IV E, KKa-4.
Påbörjad 1951-04-10.
Modifiering klar 1951-04-20.
Vid CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1951-04-27.
Klar 1951-09-02.
Kasserat 1957-04-04 med motor typ DB605 nr 2634, 2223
Fpltypen utgår

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"