Sida 1 av 1

18289 T 18B

Postat: 15 aug 2014, 09:16
av Leif Fredin
18289
T 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 17 1947-07-12
Godkänt 1947-08-13
Överlämnat till F 7 1949-09-02 som lån jämlikt C E 1. Gångtid total 144.05 tim. Motorer typ DB 605 nr (V) 2333. Gångtid total 145.15 tim, nr (H) 2307. Gångtid total 145.15 tim
Till CVV 1949-12-10 för reparation.
Klar 1950-08-28
Till CVA 1949-11-15 för införande av katapultstolar, 57 mm akan, Fr VII m m.
Klar 1950-04-15
Till F 17 verkstad 1951-02-01 för modifiering, bl a stjärtförstärkning.
Klar 1951-02-18.
Till CVV 1954-03-18 för 400-tim tillsyn.
Klar 1954-06-03

Haveri 1954-06-15 vid Visby. Märkning 17-blå A
Gångtid fpl 413 tim,
Motorer typ DB605 nr V 2388 gångtid 171 tim, nr H 2433 gångtid 170 tim
Besättningen ff fältflygare 2. graden Boberg (FFSU), fsig furir Redgård (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning
Höger landställ losslitet från infästningarna i motorgondolen.
Höger motorgondol har fått en kraftig intryckning underifrån och vridits in mot kroppen.
Höger propeller skadad.
Höger yttervinge deformerad.
Veckbildning på flyplankroppen ovanför högra vingens infästning.
Beräknade kostnader för iståndsättande 46.500:- kr

Ur utredningsrapport:

Kort sammanfattning över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, personalskador etc
Under företag över Gotland med bomber (2 x 50 kg bomber) började vänster motor gå ojämnt och oljetrycket sjönk till rött område. Ff flöjlade och enmotorlandade på Visby. Fpl satte sig för långt in på fältet och för att icke rulla utanför fältkanten, svängde ff vänster, varvid fpl kanade och höger landställsben vek sig. Motorstörningen orsakades av vevstaksbrott i cyl 12.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Motorstörningen har orsakats av vevstaksbrott.
Ff borde ha fällt bomberna i havet före landning (AFI, V, a, 10).
Ff har missuppfattat TL vindstyrkeuppgift (25 km/t i stället för 7 knop). Ff valde därför stråk 29 i stället för det ur landningssynpunkt lämpligare stråk 21 (längre stråk, bättre inflygningsförhållanden).
Ff borde ha gått runt fältet några varv och studerat inflygningsriktningar, masker och stråklängder.
Ff har tagit ut full klaff för tdigt. Denna bör icke tagas ut förrän bedömningen är fullt säker (SFA, VII, d, 1), d v s på ca 25 m höjd.

Kallinge den 16/7 1954
S-O Olin
Ordförande

Utlåtande och beslut
Haveriorsak enligt haverinämndens utlåtande.
Ff borde planlagt inflygningen och landningen noggrannare.
Förseelsen synes med hänsyn till omständigheterna icke böra föranleda åtal.
Haveriet hänskjutes till åklagaren.

Kallinge den 2/8 1954
S Holmberg
Tjf fljch
/S-O Olin

Beslut i materiel- och kostnadshänseende
Fpl, motorer och propellrar föreslagna till kassation. Reservdelar urmonteras och tillvaratagas genom avd VI försorg.
Kronan föreslås vidkännas kostnaderna.

Kallinge den 2/8 1954
S Holmberg
Tjf fljch
/Per Jurander

Kasserat 1954-06-23 med motorer typ DB 605 nr 2388, 2433. Fpl överlämnat till luftfartsstyrelsen att användas för brandtjänst.

Re: 18289 T 18B

Postat: 27 apr 2015, 17:42
av Bengt Ekbladh
Se även :

http://www.tjelvar.se/fv/fv15-2.htm......Funkar inte nu.....se länk längre ner.

...en bit ned.....Med bilder.

Lite osäker vad ena av piloterna hette !

fsig furir Redgård (FFSU) ...eller signalist S.Bredgård

Vad stämmer?

Re: 18289 T 18B

Postat: 28 jan 2019, 20:57
av Bengt Ekbladh
18289 T 18B
...
Haveri 540615 vid nödlandning på Visby flygfält, . Under företag över Gotland med bomber (2 x 50 kg bomber) började vänster motor gå ojämnt och oljetrycket sjönk till rött område. Ff flöjlade och enmotorlandade på Visby. Fpl satte sig för långt in på fältet och för att icke rulla utanför fältkanten, svängde ff vänster, varvid fpl kanade och höger landställsben vek sig. Besättningen, ff (2.ffl Boberg, FFSU) och fsig (fu Redgård, FFSU) oskadade. Utlåtande: Ff borde ha fällt bomberna i havet före landning. Ff har missuppfattat TL vindstyrkeuppgift och valde därför fel stråk. Ff tog ut full klaff för tidigt. Motorstörningen orsakades av vevstaksbrott i cyl 12. (SFF)

Re: 18289 T 18B

Postat: 28 jan 2019, 21:07
av Bengt Ekbladh
18289 T 18B

Man kan ju även läsa::...Med bilder..

http://www.tjelvar.se/fv/fv1954-1.htm

Re: 18289 T 18B

Postat: 23 aug 2021, 16:13
av ellerstrand
Han heter Lennart Redgård. Var då flygsignalist. Fyller 90 i år, jag pratade nyss med honom...