18290 T 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18290 T 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18290
T 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 17 1947-09-03
Godkänt 1947-09-20

Totalhaveri 1949-01-10 i Östersjön syd Eneskär, 2 km sydost Karlshamn. Märkning 17-blå F
Besättningen ff furir Erik A Westesson (FFSU), fsig furir Sixten Andersson, fmek fte K Jerry Svinge omkom

Kasserat 1949-02-24 med motorer typ DB605 nr 2117, 2187
Bengt Ekbladh

Re: 18290 T 18B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Den 10 januari 1949 havererade 18290 i havet 2 km sydost om Karlshamn under en kontrollflygning. Besättningen på två man samt en flygmekaniker omkom.
Flygplanet kom direkt från verkstaden där nya motorer och nya vingar monterats. Plötsligt har höger dykbroms fällts ut och höger yttervinge samt stabilisatorn med stjärtstyrverk slets bort p g a den asymmetriska uppbromsningen.

(Mer om detta kan ni läsa i Bredåkrabladet 2/2013)
http://www.quintus72.se/31285284
Bengt Ekbladh

Re: 18290 T 18B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18290 T 18B
...
Totalhaveri 490110 i Östersjön, S Eneskär, 2 km SO Karlshamn. Under en kontrollflygning (efter att nya motorer och nya vingar monterats) har plötsligt höger dykbroms fällts ut och höger yttervinge samt stabilisatorn med stjärtstyrverk slitits bort pga den asymmetriska uppbromsningen. Besättningen, ff (fu Erik A Westesson, FFSU), fsig (fu Sixten Andersson), fmek (fte K Jerry Svinge) omkom. Ff kan ofrivilligt ha råka föra det låsta dykbromsreglaget till "UT" vid omställning av bränslekranreglaget. Låssystemet var ineffektivt och bortmontering av alla dykbromsar inkl reglage anbefalldes av KFF 1949-02-01... (SFF, FR)
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"