18290
T 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 17 1947-09-03
Godkänt 1947-09-20
Totalhaveri 1949-01-10 i Östersjön syd Eneskär, 2 km sydost Karlshamn. Märkning 17-blå F
Besättningen ff furir Erik A Westesson (FFSU), fsig furir Sixten Andersson, fmek fte K Jerry Svinge omkom
Kasserat 1949-02-24 med motorer typ DB605 nr 2117, 2187
18290 T 18B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 18290 T 18B
Den 10 januari 1949 havererade 18290 i havet 2 km sydost om Karlshamn under en kontrollflygning. Besättningen på två man samt en flygmekaniker omkom.
Flygplanet kom direkt från verkstaden där nya motorer och nya vingar monterats. Plötsligt har höger dykbroms fällts ut och höger yttervinge samt stabilisatorn med stjärtstyrverk slets bort p g a den asymmetriska uppbromsningen.
(Mer om detta kan ni läsa i Bredåkrabladet 2/2013)
http://www.quintus72.se/31285284
Flygplanet kom direkt från verkstaden där nya motorer och nya vingar monterats. Plötsligt har höger dykbroms fällts ut och höger yttervinge samt stabilisatorn med stjärtstyrverk slets bort p g a den asymmetriska uppbromsningen.
(Mer om detta kan ni läsa i Bredåkrabladet 2/2013)
http://www.quintus72.se/31285284
Re: 18290 T 18B
18290 T 18B
...
Totalhaveri 490110 i Östersjön, S Eneskär, 2 km SO Karlshamn. Under en kontrollflygning (efter att nya motorer och nya vingar monterats) har plötsligt höger dykbroms fällts ut och höger yttervinge samt stabilisatorn med stjärtstyrverk slitits bort pga den asymmetriska uppbromsningen. Besättningen, ff (fu Erik A Westesson, FFSU), fsig (fu Sixten Andersson), fmek (fte K Jerry Svinge) omkom. Ff kan ofrivilligt ha råka föra det låsta dykbromsreglaget till "UT" vid omställning av bränslekranreglaget. Låssystemet var ineffektivt och bortmontering av alla dykbromsar inkl reglage anbefalldes av KFF 1949-02-01... (SFF, FR)
...
Totalhaveri 490110 i Östersjön, S Eneskär, 2 km SO Karlshamn. Under en kontrollflygning (efter att nya motorer och nya vingar monterats) har plötsligt höger dykbroms fällts ut och höger yttervinge samt stabilisatorn med stjärtstyrverk slitits bort pga den asymmetriska uppbromsningen. Besättningen, ff (fu Erik A Westesson, FFSU), fsig (fu Sixten Andersson), fmek (fte K Jerry Svinge) omkom. Ff kan ofrivilligt ha råka föra det låsta dykbromsreglaget till "UT" vid omställning av bränslekranreglaget. Låssystemet var ineffektivt och bortmontering av alla dykbromsar inkl reglage anbefalldes av KFF 1949-02-01... (SFF, FR)