18292 T 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18292 T 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18292
T 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Till Fc 1947-09-19 som lån
Till F 17 1947-09-23
Godkänt 1947-10-03
Till CVV; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1949-08-16 (?), klar 1949-12-05
Överlämnat till Fc 1950-02-15 som lån. Gångtid total 23.45 tim. Motorer typ DB 605 nr (V) 2454. Gångtid total 27.15 tim, nr (H) 2372. Gångtid total 27.15 tim.

Totalhaveri 1952-09-11 på Bornholm. Märkning 17-blå C
Besättningen, ff löjtnant K H S Reinodt (FFSU), fnav sergeant S A Eriksson räddade sig med fallskärm..

Yttrande över haveri vid Bornholm med fpl typ T 18 B reg nr 18292 från F 17 den 11/9 1952.

Vid granskning av haverinämndens rapport över undersökning av rubr haveri har följande framkommit:
Efter felnavigering under mörkerflygning har besättningen p g a bränslebrist tvingats lämna fpl genom fallskärmsutsprång. Fpl har totalhavererat.
Intet tyder på att förarkompassen visat fel. Det synes föga sannolikt att reservkompassen hakat upp sig och bibehållit upphakat läge under så lång tid som det här varit f'råga om (mer än l timme). Ff ifrågasätter om ej av misstag kontrakurs eller referensvisarinställning avlästs på reservkompassen.
Den uteblivna UK-förbindelsen har sannolikt berott på att räckviddsgränsen över¬skridits. Den teoretiska räckvidden över hav är vid 600 m flyghöjd c:a 90 km och vid 2000 m flyghöjd c:a 160 km. Enligt vittnesmål från besättningar i andra fpl i förbandet har ff UK-radio haft nedsatt ljudstyrka (sannolikt p g a mindre god trimning). Den praktiska räckvidden har därför med säkerhet varit betydligt mindre. Med hänsyn härtill samt till fpl troliga färdväg är det ej uteslutet att fpl vid UK-anropen, som gjordes på ifrågavarande flyghöjder, befann sig utanför räckvidden till anropade stationer.
Om fel på pejlanläggningen förevarit kan ej bedömas på grundval av tillgängliga uppgifter. Den kontroll av pejlen, som gjordes under anflygningen, varvid Lummelunda hördes, tyder dock på att pejlanläggningen åtminstone vid detta tillfälle fungerat normalt. Att vid denna kontroll Överrum ej hördes, som har näraliggande frekvens, 346 kp/s (Lummelunda 351 kp/s), kan ej förklaras på annat sätt än att inställningen varit felaktig.
Den uteblivna kortvågsförbindelsen med F 12 kan ha berott på att antenneffekten varit nedsatt genom isbildning på antennen.
Intet har framkommit, som tyder på att brott mot av FP utfärdade föreskrifter för tillsyn och omvårdnad av materielen förekommit.
Haveriet föranleder ingen FF speciella åtgärd.

Stockholm den 6 november 1952
L. Thunberg
CM
A. Dahlberg

Kasserat 1953-02-16. Gångtid total 117 tim, antal flygningar 138 st. Motorer typ DB605 nr 2454, gångtid total 119 tim, nr 2372, gångtid total 119 tim.
Bengt Ekbladh

Re: 18292 T 18B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

18292 T 18B

Totalhaveri 520911 på Bornholm. Efter felnavigering under mörkerflygning har besättningen, ff (lt K H S Reinodt, FFSU) och fnav (sg S A Eriksson), pga bränslebrist tvingats lämna fpl genom fallskärmsutsprång. (SFF)
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"