18309 T 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18309 T 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18309
T 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 17 1948-02-27
Godkänt 1948-03-09
Till CVA 1950-01-10 för införande av katapultstolar, 57 mm akan, Fr VII m m. Klar 1950-05-05
Till CVV; liten översyn. Påbörjad 1952-09-09 (?), klar 1952-12-15

Haveri 1953-01-16 vid F 17, Kallinge. Buklandning
Motor: DB605 nr 2291 V, 2262 H
Besättningen ff fänrik Johansson, fsig furir Sjöberg oskadad
Materielskadornas omfattning
Flygkroppen, främre delens undersida intryckt.
Torpedluckorna deformerade.
Bakkroppens undersida obetydliga skador.
Båda propellrarnas samtliga blad deformerade.
Höger motorgondol med landställslucka mindre skador.
Höger landställscylinder, kolvstång brusten.
Beräknade kostnader för iståndsättande fpl 10.000:- kr, motorer och propellrar 10.000:- kr. Summa 20.000:-

Ur utredningsrapport:
Kort sammanfattning över händelseförloppet
I samband med landning har höger landställsben ej gått ut till låst läge. Detta har ej observerats av ff, varför manöverkolvstången knäcktes vid landningen. Ff lyckades emellertid genom pådrag få fpl i luften utan ytterligare skador. Ff beordrades sedan att flyga slut så mycket bensin som möjligt och sedan buklanda. Buklandningen förlöpte normalt.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Undersökning av landstället efter haveriet visar elindikering och varningslampa u a. Den med indikeringen på vingarna går dock ut så mycket omedelbart före överknäckning av fällstöttorna, att fsig kan få den uppfattningen att stället är helt ute. Fsig bör av denna anledning icke ställas till ansvar. Haveriet synes därför ha orsakats av att ff icke tillräckligt omsorgsfullt kontrollerat den elektriska indikeringen, d v s förvissade sig om att stället varit helt ute, varför manöverkolvstången knäcktes vid 1. landningsförsöket.
Belysningsförhållandena vid landning (solen snett fram från vänster) har minskat ff möjligheter att se om den röda varningslampan för landstället lyste när gasreglagen drogs tillbaka

Kallinge den 2/2 1953
Gunnar Rissler
Ordförande
/Sven Nyström
Protokollförare

Utlåtande och beslut
Haveriet har orsakats av att ff ej observerat att höger landställ ej varit helt ute. Det vill synas som om Johansson icke tillräckligt kontrollerat indikeringarna, som visa att landstället är fullt ute. Skulle så vara fallet har han gjort sig skyldig till brott mot SFI T 18B kap IIG, mom 6.
Målet hänskjutes till åklagaren

Kallinge den 27/2 1953
Sten Nyström
Fljch
/Gunnar Rissler

Beslut i materiel- och kostnadshänseende
Kronan bör vidkännas kostnaderna.
Fpl repareras genom avd VI försorg efter FF hörande.

Kallinge den 27/2 1953
Sten Nyström
Fljch

Haveri på marken1953-06-18. Märkning 17-röd M

Kasserat 1957-04-04 med motor typ DB605 nr 2571, 2759
Fpltypen utgår

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"