18325 T 18B

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

18325 T 18B

Inlägg av Leif Fredin »

18325
T 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 17 1948-04-19
Godkänt 1948-04-26
Till CVA 1950-01-10 för införande av katapultstolar, 57 mm akan, Fr VII m m. Klar 1950-05-05
Till CVV; liten översyn. Påbörjad 1952-08-25, klar 1952-09-10

Haveri 1953-05-18. Märkning 17-gul G

Haveri 1955-10-03. Buklandning vid F 7.
Motorer typ DB605 nr 2682 (vänster), 2558 (höger)
Besättningen ff fältflygare Björklund, fsig sergeant Kruse oskadad

Ur rapport:
Kort redogörelse över händelseförloppet,
Efter start märkte ff, att stället på en höjd av 200 m ej gick in. Då hydraultrycket visade normala värden gjorde ff 3-4 guppningar för att få in stället. (Vid start från F 17 måste även ff göra guppningar för att få in stället). Vid utfällning av stället i samband med landning efter flygningen (flygtid c:a 1,5 tim) gick höger ställ helt ut, under det at vänster ställ endast var delvis ute och slängde fram och tillbaka.
Fplm kallades till tornet.

Hydraultrycket var då normalt. Prov gjordes med att puma ut stället för hand, men trots att trycket var 80 kp/cm2 gick stället ändå ej ut och låste. Fplm beordrade nödfällning av stället, varför hastigheten togs ned till 200 km/tim. Vid nödutfällningen gick först bulten för bryttrissa höger ställ av och sedan även bulten för vänster ställs bryttrissa. Signalisten tittade på vänster ställ och fann då, att överknäckningen var större än normalt. Höger ben togs då in och ff sökte buklanda. Härvid gick ej vänster ben in direkt utan fpl gjorde ground loop vid landningen.

Utlåtande och åtgärder/förslag till åtgärder
Haveriet har orsakats av materielfel (kolvstång 18.210 – 0535 brusten). Ingen synes kunna lastas för det inträffade.

Beslut
Målet hänskjutes icke till åklagaren. Kronan vidkännas kostnaderna. Fpl föreslås till kassation.

Kallinge den 18/10 1955
Sten Rydström
Fljch
/G. Rissler

Kasserat 1955-11-08. Gångtid total 882 tim, efter LF 364 tim Antal flygningar 383 st.
Bengt Ekbladh

Re: 18325 T 18B

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Haveri 1955-10-03. Buklandning vid F 7.
..
Haveri vid buklandning 551003 vid F 7. Efter start märkte ff att stället ej gick in. Då hydraultrycket visade normala värden gjorde ff 3-4 guppningar för att få in stället. (Även vid tidigare start från F 17 måste ff göra guppningar för att få in stället). Vid utfällning av stället efter 1,5 tim flygningen gick höger ställ helt ut, medan vänster ställ endast var delvis ute och slängde fram och tillbaka. Fplm kallades till tornet. Prov gjordes med att puma ut stället för hand men stället gick ändå ej ut och låste. Fplm beordrade nödfällning av stället varvid bultarna för bryttrissorna för både höger och vänster ställ gick av. Signalisten såg att överknäckningen på vänster ställ var större än normalt. Höger ben togs in och ff buklandade men vänster ben gick ej in direkt utan fpl gjorde ground loop. Besättningen, ff (ffl Björklund) och fsig (sg Kruse), oskadad. Haveriet har orsakats av materielfel (kolvstång 18.210–0535 brusten). Fpl föreslås till kassation. (SFF)
Skriv svar

Återgå till "B 18 , S 18 och T 18, Saab 18"