Sida 1 av 1

Svenskt stridsflyg till Island?

Postat: 09 feb 2009, 23:32
av Emil Lindberg
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... 2&from=rss

Keflavik och Island var i och för sig en rätt trevlig bekantskap under sommarens ombaseringn till och från Red Flag 08-3. Men att där ingå i en incidentberedskapsenhet under en längre tid - nja...

Re: Svenskt stridsflyg till Island?

Postat: 10 feb 2009, 07:51
av UrbanFredriksson
Det handlar inte om jättelång tid, som det är nu kommer NATO fyra gånger om året och 3-4 veckor per gång, och det är det som de nordiska länderna skulle ta över. Fast det kanske bara blir tre gånger per år.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/dok ... age=NO#mil

Re: Svenskt stridsflyg till Island?

Postat: 10 feb 2009, 17:46
av Emil Lindberg
Jag är tveksam!!! Med tanke på att vi (FV) knappt har resurser till att klara av det vi ska på hemmaplan, hur ska vi då kunna klara av även detta?
Och med tanke på att ÖB har föreslagit stängning av ett verksamhetsställe (även LSS och Malmen inräknat) någon 2010-2012 (minns ej riktigt) lär det ju inte bli mer resurser i FV.

Flygtimmarna har ju under de senaste åren ej räckt till att utbilda alla aktiva flygförare till full nivå, många har fått stå tillbaka till fördel för de som skulle ingå i SWAFRAP JAS 39 och SE 01. Och till 2012 (var det väl?) ska man ju ha dragit ner antalet JAS 39 till 100 st. Hur ska man då få flygtiden/flygplanen att räcka även till QRA på Island, plus ombaseringsflygningar, plus utbytesflygningar under QRA-perioden (man lär ju inte utföra tyngre underhåll på plats). Samtidigt som man på hemmaplan ska utföra QRA/incidentberedskap, utbilda svenska och utländska flygförare på JAS 39, genomföra övningar i utlandet, sätta upp SE 03/04/05, m.m.
Redan i dagens lilla flygvapen tror jag att det skulle bli svårt att få ihop!

/Emil - skriver i egenskap av civil person

Re: Svenskt stridsflyg till Island?

Postat: 10 feb 2009, 19:11
av arne wallen
Arne som sivilpensionäär
Tror inte problemet blir stort, vår utrikesminister ansåg frågan intressant, samma troro jag var er motsvarandes kommentar.Här finns inga pengar till eget försvar, kanske Isländska banker betalar projektet. :D

Re: Svenskt stridsflyg till Island?

Postat: 10 feb 2009, 19:24
av UrbanFredriksson
Emil Lindberg skrev:Med tanke på att vi (FV) knappt har resurser till att klara av det vi ska på hemmaplan, hur ska vi då kunna klara av även detta?
Beror på vad man jämför med. Det finns ju ett politiskt mål om antalet personer i utlandstjänst. Det kanske är enklare att få upp den siffran genom några veckor i Island nästan en gång/år än att öka antalet i Afghanistan?
Sen är det ju bara att prioritera bort fler saker man inte behöver göra på hemmaplan. Som markattack för nån division, t ex, för nu finns det ju bara LGB kvar, och så kanonen -- eller inom nåt annat område än Flygvapnet.
Men visst kan man skönja en utveckling åt det belgiska hållet, där man låter tyska flygvapnet stå för incidentberedskapen utanför kontorstid.

Re: Svenskt stridsflyg till Island?

Postat: 11 feb 2009, 08:11
av Christoffer Ström
UrbanFredriksson skrev:
Emil Lindberg skrev:Med tanke på att vi (FV) knappt har resurser till att klara av det vi ska på hemmaplan, hur ska vi då kunna klara av även detta?
Men visst kan man skönja en utveckling åt det belgiska hållet, där man låter tyska flygvapnet stå för incidentberedskapen utanför kontorstid.
Då tror ju jag att Sverige kan börja med att gå med i NATO om vi ska ha ett annat land till att sköta QRA/incidentberedskap utanför kontorstid.

Re: Svenskt stridsflyg till Island?

Postat: 11 feb 2009, 20:26
av Emil Lindberg
UrbanFredriksson skrev: Sen är det ju bara att prioritera bort fler saker man inte behöver göra på hemmaplan. Som markattack för nån division, t ex, för nu finns det ju bara LGB kvar, och så kanonen -- eller inom nåt annat område än Flygvapnet.
Bara LGB... (LGB = Laser Guided Bomb = GBU-12 (I dagsläget)) Rena attackrollen som sådan har kanske fått ta ett steg tillbaka, och har delvis ersatts av Close Air Support, CAS. Tills för några år sedan var CAS något som FV inte sysslade med* och därför har detta övats intensivt de senaste åren, och kommer förmodligen vara en efterfrågad förmåga även under den närmaste tiden.
*(Den lätta attacken kunde ju samverka med och understödja arméförband)

Dessutom har det inom JAS 39-systemet tillkommit och kommer att tillkomma nygamla förmågor, samt förmågor och "gadgets" som vi aldrig tidigare har haft. Jag tänker då närmast på Spaningskapsel 39, lufttankning, Night Vision Goggles, Helmet Mounted Display, RB 98 IRIS-T, m.m.

Spaningsrollen har ju fått ligga på is ett tag, mellan skrotningen av AJSF/AJSH 37 och införandet av SPK 39. Detta har nu fått övas in igen.

Lufttankningen är, såvitt jag har förstått, en jätte-puck! Och den har ännu inte kommit till skott. Förutom den grundläggande utbildningen/kursen antar jag att det finns krav på hur ofta man måste lufttanka för att behålla certifieringen för lufttankning.

NVG och HMD kommer inom en snar framtid. Taktik och handhavandet med dessa system måste också övas in och upprätthållas.

Så det känns som om den direkt flygplansaknutna delen av FV kommer att ha EBK:n full endast med införandet av nya förmågor och upprätthållandet av gamla. Plus nationell incidentberedskap. Plus nationella övningar. Plus internationella övningar. Plus stöd åt exporten. Plus utbildning av nya flygförare. Plus omorganisationer. Plus omfördelning av flygplan p.g.a neddraging.