18340 T 18B
Postat: 17 aug 2014, 17:24
18340
T 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 17 1948-08-19
Godkänt 1948-09-03
Till CVA 1950-01-25 för införande av katapultstolar, 57 mm akan, Fr VII m m.
Klar 1950-05-16
Till F 17 verkstad 1951-01-12 för modifiering, bl a stjärtförstärkning.
Klar 1951-01-26.
Till CVV 1953-09-14 för haverireparation.
Klar 1953-10-06
Till CVV för 400-tim tillsyn.
Påbörjad 1954-10-28.
Klar 1954-12-21
Haveri 1955-05-26 vid F 17 skjutfält
Ff sergeant Oskar Edmund Björkryd oskadad
Skadornas omfattning: Sprickor i vingens bakkant mellan motorgondol och kropp. Veckbildning på båda mittvingarna, frambalk höger vinge, stabilisator och på framkroppen mitt för ff-plats.
Haveriet har orsakats av för kraftig upptagning beroende på att ff strävat att skjuta slut på am och då skjutavståndet blivit kortare än beräknat felbedömt höjden. Grpch ingång på hög höjd och fart i medvind kan ha bidragit. Ff tyckes emellertid ej böra lastas för det inträffade. Fpl kommer att föreslås till kassation.
Konserverat 1955-05-27
Kasserat 1955-08-05. Gångtid total 447 tim. Antal flygningar 478 st.
T 18B
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer:
Levererat till F 17 1948-08-19
Godkänt 1948-09-03
Till CVA 1950-01-25 för införande av katapultstolar, 57 mm akan, Fr VII m m.
Klar 1950-05-16
Till F 17 verkstad 1951-01-12 för modifiering, bl a stjärtförstärkning.
Klar 1951-01-26.
Till CVV 1953-09-14 för haverireparation.
Klar 1953-10-06
Till CVV för 400-tim tillsyn.
Påbörjad 1954-10-28.
Klar 1954-12-21
Haveri 1955-05-26 vid F 17 skjutfält
Ff sergeant Oskar Edmund Björkryd oskadad
Skadornas omfattning: Sprickor i vingens bakkant mellan motorgondol och kropp. Veckbildning på båda mittvingarna, frambalk höger vinge, stabilisator och på framkroppen mitt för ff-plats.
Haveriet har orsakats av för kraftig upptagning beroende på att ff strävat att skjuta slut på am och då skjutavståndet blivit kortare än beräknat felbedömt höjden. Grpch ingång på hög höjd och fart i medvind kan ha bidragit. Ff tyckes emellertid ej böra lastas för det inträffade. Fpl kommer att föreslås till kassation.
Konserverat 1955-05-27
Kasserat 1955-08-05. Gångtid total 447 tim. Antal flygningar 478 st.