3301 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

3301 S 16A

Inlägg av Leif Fredin »

3301
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano
Tillverkningsnummer: 4877

Leveransdatum 1940-10-03. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 157, höger nr: 142
Godkänt 1940-10-29
1 omgången, 1940-10-31 till 11-07 (Flygtid 6 tim 55 min) 4 flygningar
Levererat till F 3 1940-11-07
Förråd 1940-11-07
Formation 1940-11-12
Förråd 1940-12-19
Formation 1941-01-10
Förråd 1941-01-11
Formation 1941-04-01
IF Delta nr 157 urmonterad, IF Delta nr 199 inmonterad 1941-05-20.
IF Delta nr 142 urmonterad 1941-09-08. IF Delta nr 334 inmonterad 1941-09-11

1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.

Förråd 1941-10-09
Överlämnat till F 11 1941-12-03
Förråd 1941-12-04
Formation 1941-02

1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”

F 11 flottiljverkstad 1942-08-06
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F3, F7, F11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Vingförstärkning klar 1943-02-17.

1943-03-05 Brand i motor typ IF Delta nr 2091
Ang fpl typ 16 bränslesystem
Härmed får jag vördsamt anmäla, att kraftig brand utbrutit inuti vänstra luftröret mellan förgasaren och förkompressorn å motor typ IF Delta nr 2091, (ny lev från Italien) fpl typ 16 nr 3301, sannolikt under planén före landning den 5/3 1943.
Branden var så kraftig, att luftrörets samtliga gummipackningar förkolnats varjämte färgen å röret smält bort.
Efter det fpl landats skulle ny start ske, varvid emellertid vänstra motorn vid pådragning ej gick upp till högre varvtal än 800.
……….
Orsaken till branden har sannolikt varit följande:
Då motorn ”drogs” av på tomgång i samband med plané före landning har bränsletrycket stigit till ett värde överstigande det max. tillåtna eller också ha förgasarna tillfälligt flödat. Gasblandningen har då blivit så fet, att förbränningen fortsatt, när insugningsventilerna öppnat. Det från förgasarna flödande bränslet har antänts, och då spjället stängts, har branden fortsatt ovanför spjället, alltså i luftröret mellan förgasarna och förkompressorn. Förgasarnas luftintag äro kraftigt nedsotade av det brinnande bränslet.
……….
mod av reduceringsventilerna.

Nyköping den 11 mars 1943
Birger Schyberg
Depåchef ”

Till CVV; liten översyn. Beräknas påbörjas 1944-05-22, beräknas klar 1944-07-22
1945-05-22 ”FF härmed meddela, att allt översyns- och reparationsarbete på fpl typ 16 och motor typ IF Delta t v skall avbrytas.”
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 2089 och 2094. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”

Återgå till "B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313"