Sida 1 av 1

Trafikflygplan för 125 passagerare, 1928.

Postat: 11 feb 2009, 19:57
av UrbanFredriksson
Alfred W. Lawson tyckte större var bättre. Tidskriftsartikel från 1930. Blev aldrig färdigbyggt, vilket knappast förvånar.
http://blog.modernmechanix.com/2009/02/ ... est-plane/

Re: Trafikflygplan för 125 passagerare, 1928.

Postat: 12 feb 2009, 15:13
av Lars Sundin
En charmig artikel. Han verkade vara en man med självkänsla vilket man får bekräftat när man kollar kommentarerna och vad t ex Aerofiles skriver.

Mekanikern stående ute på vingen och beredd att stiga in i motorgondolen är en "skojig" detalj. Planet är ganska likt Lawsons projekt 10 år tidigare som blev byggt och flög. Gammal teknik alltså.

Dornier Do X hade flugit 1929 och var inredd för ca 70 pax men hade flugit med 169 personer ombord. Och Claude Dornier var ingen excentriker som man väl kan säga om Lawson. Aerofiles skriver:

Relatively unknown in the annals of aviation history, Lawson might be described as an eccentric genius, one well ahead of his time. Beside the mentions above, some of his accomplishments worthy of note were:

(1) Publisher of Fly magazine, 1908-09, and Aircraft, 1910-17; (2) National League baseball pitcher, 1890s; (3) invented the lighting system for night baseball, 1901; (4) author and editor of several aeronautics books; (5) first to devise sleeping berths, airborne bathrooms, heated cabins, and heated rudder pedals for open-cockpit planes; (6) first to offer passengers night flights; (7) US patent #1,568,855 in 1925 for his passenger compartment design; (8) proposed transatlantic flight in 1918 by placing a string of floating airports between USA and Europe; (9) proposed a transcontinental air route; (10) proposed an airborne post office; and last, but certainly not the least, (11) coined the word "Aircraft" and trademarked it in 1908, but it fell into generic use after appearing lower-case in Webster's Dictionary of 1912


http://aerofiles.com/lawson.jpg
http://web.archive.org/web/200710191347 ... rliner.htm

Lars S, som före Urbans tips inte visste något alls om Lawson (nå, hade hört talas om flytande flygplatser i Atlanten)

Re: Trafikflygplan för 125 passagerare, 1928.

Postat: 13 feb 2009, 10:34
av Lars Sundin
Kommer att tänka på en samtida skiss av ett framtida plan, ännu mer futuristiskt. Det kom nog inte alls så långt som Lawsons projekt, men å andra sidan var Norman Bel Geddes en känd designer. Se Dannysoars http://home.att.net/~dannysoar/BelGeddes.htm där jämförelsen med Boeing 747 är tänkvärd (och förödande). Vad håller vi på med? Har vi egentligen kommit någon vart vad gäller bekvämt resande? 3 kök eller en påse jordnötter - välj!

Jag minns min resa till Duxford 2007. Ryan Air var billigt (om än snålheten skämde) medan ett uselt hotellrum i London var dyrt. Hur kommer det sig att något som är ganska svårt att åstadkomma (flyga Nyköping-Stanstead) är billigt medan att en ynka natt få nyttja ett litet sunkigt rum i ett hus som stått och dragit in stålar i 100 år kostar skjortan?

Inte undra på att vi har en finanskris. Det är något sjukt.

Avdelning värdelöst vetande: Norman Bel Geddes hade en dotter Barbara som säkert alla Dallas-fans minns. Och en av männen bakom henne här förekommer på ett julkort från ett känt gäng på F 18.

Lars S

Re: Trafikflygplan för 125 passagerare, 1928.

Postat: 13 feb 2009, 12:56
av Göran Hansson
Jag tycker att den liknar Hadley-Page 42
Sen det där med att mekanikern kunde mecka under flygning var väl något som Junkers med sin G38 tog fasta på

Ha det bra

Göran

Re: Trafikflygplan för 125 passagerare, 1928.

Postat: 13 feb 2009, 13:53
av Lars Sundin
Nja, Handley Page HP.42 var väl något mer rimlig så att säga, och fanns ju dessutom i verkligheten och erbjöd den service och lyx som hörde till långrese-flyget en gång i tiden.

När jag skrev Nätkassen tog jag då och då med sajter om detta lyxiga 30-talsresande och annat tidigt trafikflyg. Tydligen finns vissa strävanden i England att bygga upp en HP.42, se http://www.imperial-airways.com/. Jag har inte kollat sajten eller ambitionerna närmare och har nog inte sett något i Aeroplane Monthly heller. I denna tidning kunde man förresten nyligen läsa att mekaniker kunde krypa in i vingen på Short Sunderland, vad de nu kunde komma åt där.

Jo Junkers G.38 var maffig. Byggdes väl i två exemplar; syntes på Bromma 1936. Även här (som i Bel Geddes projekt) satt ju passagerarna inne i vingarna. "G" stod hos Junkers ett tag för "Gross", alltså stor. Mer än 4 tiotal passagerare var det väl i alla fall.

Lars S