3319 S 16A
Postat: 25 aug 2014, 11:57
3319
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4897
Leveransdatum 1940-12-13. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 203, höger nr: 204
Provflygning i Milano 1940-12-14. Gångtid 1 tim 05 min, 1 flygning
4 omgången. Hemflygning till Ljungbyhed 1940-12-17 – 12-20 (Gångtid tid 5 tim 40 min, antal flygningar 4 st) Förråd 1940-12-20 (Ljungbyhed)
F 3 formation 1941-01-02 för flygning Ljungbyhed - Såtenäs (1.00 tim)
F 7 förråd 1941-01-02
Godkänt 1941-02-08
F 3 förråd 1941-05-16 (flygning 30 min)
Formation 1941-08-15
Förråd 1941-08-23
Överlämnat till CVM (Fc) 1941-09-10 som lån
1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.
F 3 förråd 1941-10-18
Verkstad 1942-01-01. ”Div modifieringsarbeten”
1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F3, F7, F11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Beräknas intagas till F11 flottiljverkstad 1943-05-01 för vingförstärkning.
Vingförstärkning beräknas klar 1943-07-24.
Besiktigades 1943-07-31 efter montering
Haveri 1944-05-23 i Kattegatt. Märkning 11-61
Motorer: IF Delta nr 191. IF Delta nr 190
Besättningen ff vpl furir Bertil Egon Volmer Egéus, fs löjtnant Karl Johan Yngve Rosén, fsig furir Karl Gunnar Erlandsson, fsk vpl korpral Olof Urban Boström omkom
Skador flygplan: Totalhaveri
Skador motor: Totalhaveri
Skador besättning: Samtliga döda (Furir Erlandsson återfunnen död, övriga ej återfunna)
Kassationsförslag 1944-09-13. Gångtid efter LF 25 tim. Motorer typ IF Delta nr 191, gångtid efter SM 25 tim och nr 190, gångtid efter SM 25 tim. Fpl tot hav den 23 maj 1944.
”Anmärkningar: Fpl försvunnit under flygning över hav och har icke återfunnits.”
Kasserat 1944-09-23 med motorer typ IF Delta nr 191 och 190.
Delar av fpl återfanns 1951-08-22 6-7 nm väster Anholt hamn. Delar bärgades och fördes till F 14 Halmstad. Vid besiktning visade det sig att fpl utsatts för beskjutning.
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4897
Leveransdatum 1940-12-13. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 203, höger nr: 204
Provflygning i Milano 1940-12-14. Gångtid 1 tim 05 min, 1 flygning
4 omgången. Hemflygning till Ljungbyhed 1940-12-17 – 12-20 (Gångtid tid 5 tim 40 min, antal flygningar 4 st) Förråd 1940-12-20 (Ljungbyhed)
F 3 formation 1941-01-02 för flygning Ljungbyhed - Såtenäs (1.00 tim)
F 7 förråd 1941-01-02
Godkänt 1941-02-08
F 3 förråd 1941-05-16 (flygning 30 min)
Formation 1941-08-15
Förråd 1941-08-23
Överlämnat till CVM (Fc) 1941-09-10 som lån
1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.
F 3 förråd 1941-10-18
Verkstad 1942-01-01. ”Div modifieringsarbeten”
1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F3, F7, F11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Beräknas intagas till F11 flottiljverkstad 1943-05-01 för vingförstärkning.
Vingförstärkning beräknas klar 1943-07-24.
Besiktigades 1943-07-31 efter montering
Haveri 1944-05-23 i Kattegatt. Märkning 11-61
Motorer: IF Delta nr 191. IF Delta nr 190
Besättningen ff vpl furir Bertil Egon Volmer Egéus, fs löjtnant Karl Johan Yngve Rosén, fsig furir Karl Gunnar Erlandsson, fsk vpl korpral Olof Urban Boström omkom
Skador flygplan: Totalhaveri
Skador motor: Totalhaveri
Skador besättning: Samtliga döda (Furir Erlandsson återfunnen död, övriga ej återfunna)
Kassationsförslag 1944-09-13. Gångtid efter LF 25 tim. Motorer typ IF Delta nr 191, gångtid efter SM 25 tim och nr 190, gångtid efter SM 25 tim. Fpl tot hav den 23 maj 1944.
”Anmärkningar: Fpl försvunnit under flygning över hav och har icke återfunnits.”
Kasserat 1944-09-23 med motorer typ IF Delta nr 191 och 190.
Delar av fpl återfanns 1951-08-22 6-7 nm väster Anholt hamn. Delar bärgades och fördes till F 14 Halmstad. Vid besiktning visade det sig att fpl utsatts för beskjutning.