Sida 1 av 1
Bildfråga flygplantyp
Postat: 27 aug 2014, 08:57
av paddal
Vilken flygplantyp är detta?
Bilden kommer från Sollefteå bildarkiv.
Mvh
Alf.J
Re: Bildfråga flygplantyp
Postat: 27 aug 2014, 09:33
av Mats Averkvist
Sopwith Gnu
[ Postad med Android ]
Re: Bildfråga flygplantyp
Postat: 27 aug 2014, 09:35
av Lars Sundin
Jo, en Sopwith Gnu är det. Se
http://www.boija.com/archive/flygcirkus1921.htm för kring-information
Re: Bildfråga flygplantyp
Postat: 27 aug 2014, 16:47
av paddal
Ytterligare en bild från Sollefteå.
Vad finns det för uppgifter om G-EAMY?
Mvh
Alf.J
Re: Bildfråga flygplantyp
Postat: 27 aug 2014, 17:11
av Rolf Larsson
paddal skrev:Vad finns det för uppgifter om G-EAMY?MvhAlf.J
Se
http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=27951
Re: Bildfråga flygplantyp
Postat: 27 aug 2014, 17:46
av Bengt Ekbladh
G-EAMY
G-EAMY
Fairey IIIA >IIIC
F246
N2876 G-EADZ G-EAMY
Lt Col GLP Henderson
18.09.19
Sold Sweden Crashed and canc 8.20
http://afleetingpeace.org/index.php/aer ... er-gb-g-ea
http://www.airhistory.org.uk/gy/Historic%20G-E.txt
G-EAMY Fairey IIIA >IIIC F246 N2876 G-EADZ G-EAMY Lt Col GLP Henderson 18.09.19 339 Sold Sweden Crashed and canc 8.20
G
Date:
12-AUG-1920
Time:
Type:
Fairey IIIC
Owner/operator:
Lt Col G.L.P. Henderson
Registration:
G-EAMY
C/n / msn:
F246
Fatalities:
Fatalities: 2 / Occupants: 2
Other fatalities:
0
Airplane damage:
Written off (damaged beyond repair)
Location:
Dover, Kent - United Kingdom
Phase:
En route
Nature:
Delivery
Departure airport:
Dover, Kent
Destination airport:
Sweden
Narrative:
Built as a Fairey IIIA for the Royal Navy as N2876. First civil registered as G-EADZ (C of R 104) on 06/06/19 to Navarro Aviation Co. Possibly not taken up, as
converted to a Fairey IIIC and re-registered 18/09/19 as G-EAMY (C of A 339) to Lt Col G.L.P. Henderson
Sold in Sweden, but written off (damaged beyond repair) when crashed 12/08/19 on delivery flight; destroyed in a gale at Dover, Kent en route to Sweden
http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=27951
Re: Bildfråga flygplantyp – Biggles efterföljarmodell?!
Postat: 27 aug 2014, 19:29
av Arne M
Var
Sopwith Gnu en direkt civil efterföljare till det klassiska VK1-flygplanet
Sopwith Camel?
undrar Bigglesvän på Kungsholmen
Re: Bildfråga flygplantyp
Postat: 27 aug 2014, 19:43
av Mats Averkvist
Nej, Gnu var ett betydligt större flygplan. Den introducerades i maj 1919 som ett tresitsigt rundturs-och taxi-flygplan och var ett av de första kabinförsedda flygplanen avsedda för passagerartrafik.