3327
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4905
Leveransdatum 1940-12-06. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 159, höger nr: 164
Provflygningar i Milano 1940-12-10 till 12-14. Gångtid 2 tim 20 min, antal flygningar 5 st
4 omgången. Hemflygning till Ljungbyhed 1940-10-17 till -20 (gångtid 5 tim 40 min, antal flygningar 3 st).
Förråd 1940-12-20 (Ljungbyhed)
F 3 formation 1941-01-02 för flygning Ljungbyhed - Såtenäs. Gångtid 1 tim 05 min
F 7 förråd 1941-01-02
Godkänt 1941-02-08
F 3 förråd 1941-04-09 (flygtid 0 tim 35 min)
Formation 1941-04-28
IF Delta nr 164 urmonterad, ID Delta nr 115 inmonterad 1941-06-26
1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.
F 5 förråd 1941-09-17
F 3 förråd 1942-01-20 (Flygtid 3 tim 15 min/2 flygningar)
”Div modifieringar utförda” 8/1-16/1
F 3 formation 1942-02-25
1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F 3, F 7, F 11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Överlämnat till F11 1942-10-24
Till F11 flottiljverkstad 1943-03-18 för vingförstärkning.
Vingförstärkning beräknas klar 1943-07-01.
Nödlandning 1943-09-20 vid bombfällningsplatsen Aspafjärden. Märkning 11-42
Motorer: IF Delta nr 219. IF Delta nr 268.
Besättningen ff kadett Sten Brycker, fs fänrik Jan-Olov Ohlsson, fsig korpral Björn Sjöberg, fsk furir Åke Roland Snöberg oskadad
Orsak till nödlandning: Vid fällning av övningsbomber träffade en bomb bombschaktet innan den lämnade fpl varvid den briserade.
Skador flygplan: Fanér på bakbalken uttryckt. Vänster vingsprygel nr 1 skadad. Diverse mindre skador på kroppens beklädnad m m.
Beräknad reparationskostnad 3.500:- kr
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Att under bombfällningsövning den 20/9 1943 en bomb briserat innan bomben lämnat bombstället.
Fänrik J. O. Ohlsson
med anmälan om haveri
vid bombfällning
Till Chefen för 1.div.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att under övningsbombfällning mot rörligt mål den 20/9 1943, röksatsen till bomb nr 7 antändes innan bomben lämnat bombstället. Inflygningen och dykningen voro fullt normala. Dykvinkeln var 40 - 45°. Besättning: fs: fänrik Ohlsson, ff: kadett Brycker, fsig: korpral Sjöberg, fsk: furir Snöberg.
Nyköping den 21/9 1943
J. O. Ohlsson
Fänrik
Fänrik Ohlsson anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som spanare i fpl 3327 (42) den 20/9 1943,
att inflygningen och dykningen voro fullt normala,
att han ansåg, att föraren gick något närmare målet innan dykningen påbörjades än som var brukligt, dock ej närmare än vid fällning av de föregående fyra bomberna,
att han för att observera förarens tecken satt vänd bakåt och av den anledningen ej säkert kunde bedöma dykningsvinkeln eller fällningshöjden,
att han bedömde ingångshöjden till 600 m, fällningshöjden till 300 – 250 m, samt dykvinkel till 40 - 50°,
att ungefär 1 sekund efter fällningen en skarp knall hördes samt en kraftig sättning kändes i fpl,
att han såg bomben falla i stort sett normalt. Fällningsfelet i längd var något större än vid föregående bomber,
att fpl fylldes av en tät vit rök,
att han beordrade föraren att flyga rakt fram, horisontellt för att minska påfrestningarna i fpl, samt att därefter göra ytterst svaga svängar,
att övningen avbröts och markradiostationen meddelades om det inträffade,
att landningsbanan begärdes fri, då landningsstället befarades vara skadat,
att landningsstället fälldes ut, men trycket i hydrauliska systemet stod på 0,
att de gröna lamporna lyste,
att såsom en ytterligare säkerhetsåtgärd stället vevades ut för hand,
att landningsklaffarna fälldes ut med tillhjälp av reservoljan,
att landningen utfördes normalt,
att han ej hade något övrigt att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Jan-Olov Ohlsson
Fänrik.
Fänrik Brycker anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som förare i fpl 3327 (42) under bombfällning den 20/9 1943,
att han gick in i dykning, när målet syntes vid 30°- strecket,
att han riktade in fpl med kulsprutesiktet och kommenderade ”nu”,
att spanaren fällde och att strax därefter en kraftig smäll hördes,
att han, då rökutvecklingen var ganska kraftig, låg kvar i dykning ett kort moment, tills han konstaterat, att flygplanet var fullt manöverdugligt,
att upptagning sedan skedde normalt,
att han ej hade något övrigt att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Sten Brycker
Kadett
Korpral 193-29-40 Sjöberg anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som fsig i fpl 3327 (42) under bombfällning den 20/9 1943,
att han vid tillfället stod med ansiktet vänt mot bombstället, då hans uppmärksamhet var riktad mot verktygslådan, vilken var placerad ovanpå fotoluckan vid skytten plats,
att verktygslådan vid ingången i dykningen hade öppnats, och verktygen en stund svävat i luften ungefär ½ meter ovanför lådan,
att han hörde föraren giva tecken för fällning genom att till spanaren säga ”nu”,
att han ögonblicket efteråt såg ett vitt sken vid bakre vingbalken, hörde en knall och kände ett svagt lufttryck i ansiktet,
att flygplanet då fortfarande var under dykning,
att flygplanet vid tillfället var fyllt med grå rök,
att han öppnade dörren något, varvid röken drog ut, och att att han då såg att bomben träffat fanéret på vingbalken och splittrat denna,
att han, då han ej riktigt visste hur stor skada, som uppkommit, anropade markstationen och omtalade, att en bomb briserat i flygplanet,
att han sedan åter anropade markstationen, då spanaren ej var säker på, att stället var ute, och bad dem vara beredda ifall stället ej skulle hålla,
att landningen var fullt normal,
att han ej hade något övrigt att tillägga.
Uppläst och vidkänt
Björn Sjöberg
Korpral.
Korpral 8003-10-43 Snöberg anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som flygskytt i fpl 3327 (42) under bombfällning den 20/9 1943,
att han under övningen stod å flygskyttens plats bakom föraren,
att han strax efter dykningen börjat hörde en skarp knall,
att han sedan röken skingrats såg ett hål i vingbalken och varskodde föraren härom,
att han ej sett någon eld uppstå,
att han innan landningen måste veva ut landningsstället sedan han försäkrat sig om, att trycket visade 0,
att han ej hade något övrigt att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Åke Roland Snöberg
Furir
Från CFV
Till C F 11.
Tidsnr 1645 23/9
Bombställ 4 m/40. Vid fällning under dykning med 8 kg övningsbomb skall armeringswiren vara så lång att bomben armeras utanför fpl.
50 kg bomber få icke fällas under dykning.
Bombställ m/40 och 2 m/40. Största tillåtna dykvinkel 50 grader.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att bomben, som fälldes, träffade främre nedre delen av bombschaktet innan den lämnade fpl, varvid den briserade.
Skavsta den 21/9 1943
S. Cornelius
Förhörsledare
R Kullenberg
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Med anledning av i detta protokoll relaterade brisad av bomb i bombschaktet i fpl typ 16 har FF utfärdat ändrade bestämmelser för bombernas armering enl FF telpr tidsnr 1645 den 23/9 1943. Fplbesättning synes icke kunna göras ansvariga för inträffade skador å fpl.
Kronan, titel 18, vidkännes kostnaden.
Birger Schyberg
Chef
/Arne Almé
Kassationsförslag 1945-05-05. Total gångtid 240 tim(efter LF 127 tim), antal flygningar 262 st, motorer typ IF Delta nr 219, total gångtid 212 tim (efter SM 153 tim) och nr 268, total gångtid 156 tim (efter SM 153 tim). Anmärkning: Fpl är i sådant skick, att de icke kunna sättas i tjänst utan dessförinnan LF och MB utförts. Reservdelar eller delar för instruktionsändamål erfordras icke för F 11 del. Jag anhåller om FF beslut hur skall förfaras med fpl, motorer och propellrar samt i fpl inmonterad utrustning
Kasserat1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 268 och 156. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”
3327 S 16A
I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier