3382
T 16A
S 16B
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4933
Leveransdatum 1941-08-18. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 233, höger nr: 236
10 omgången. (flygtid 6 tim 45 min)
Levererat till F 7 1941-08-28
Förråd 1941-08-28
Godkänt 1941-09-12
Verkstad 1941-10-28
Överlämnat till F 11 1942-07-17
Haveri 1942-07-22 vid F 11, Nyköping.
Total gångtid: 11.35 tim
Motorer: IF Delta nr 233. Total gångtid: 14 tim. IF Delta nr 394. Total gångtid: 14 tim.
Besättningen ff aspirant Jan Olof Borg, resff furir John Ehrenstråle, mek korpral Sven Palmblad oskadad
Orsak till haveri: För hård bromsning på marken efter utrullning.
Skador flygplan: Högra vingen bräckt. Hjulställen svårt deformerade. Bladen å högra propellern deformerade. Avgassamlarna tillbucklade. Diverse plåtar deformerade.
Skador motor: Yttre översyn måste utföras.
Beräknad reparationskostnad fpl 50.000:- kr, motorer 3.000:- kr. Summa 53.000:- kr.
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Aspirant Borg med
anmälan om flyghaveri.
Till Chefen för 2. div.
Härmed får jag vördsamt anmäla att jag onsdagen den 22/7 1942 kl 1200 under utrullningen havererat med fpl S 16 nr 3382.
Nyköping den 22/7 1942.
Jan Olof Borg
Aspirant
Aspirant Borg anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som Ff under instrumentflygning och gick ned för att landa,
att landningen ägde rum c:a 50 m framför märket,
att han under utflytning och sättning hade någon avdrift åt höger, men ej korrigerade härför, emedan han ville ansätta landning mot uthuggningen i banans förlängning,
att han rullade c:a 200 m när fpl började svänga svagt åt vänster,
att han gav broms åt höger i förening med fullt sidoroderutslag,
att det därvid verkade som svängningstendensen skulle upphöra,
att så ej blev fallet utan fpl svängde ändå mera åt vänster,
att höger landningsställsben därefter vek sig och högervingen gick i marken varvid vingen bröts av,
att han omedelbart före detta tänkte draga på vänster motor men hann ej utföra det,
att han, när landningsställsben vek sig, omedelbart coupérade båda motorerna,
att bromsarna tog sämre än vanligt.
Uppläst och vidkänt:
Jan Olof Borg
aspirant
Furir Ehrenstråle anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som reservförare under instrumentflygningen,
att han hade samma uppfattning som aspirant Borg angående händelseförloppet,
att han ej såg om aspirant Borg gav höger sidoroder i kombination med broms, men att det kändes så,
att han själv några dagar tidigare haft en liknande tendens till sväng, men att han då fick betydligt kraftigare
bromsverkan,
att han inte ansåg att båda bromsarna låst sig mot slutet av rullningen.
Uppläst och vidkänt:
John Ehrenstråle
Furir
Korpral 17/2 Palmblad anförde i huvudsak följande:
att han var mek under flygningen,
att han märkte hur fpl började sväng åt vänster,
att han då satte sig ner var på bakbalken för att vid ett eventuellt haveri inte slå sig mot ksp,
att han ej hade någon uppfattning om det fortsatta händelseförloppet
Uppläst och vidkänt:
Sven Palmblad
Korpral
Kadett Ljungberg anförde i huvudsak följande:
att han flugit fpl passet före aspirant Borg,
att han då konstaterade att bromsarna togo perfekt.
Uppläst och vidkänt:
Bertil Ljungberg
Kadett
Sergeant Brink anförde i huvudsak följande:
att han åsåg haveriet från märket,
att landningen var bra och även början av utrullningen,
att fpl ej hade märkbar avdrift i sättningen,
att fpl efter 200 m rullning svängde svagt åt vänster,
att svängen ökade successivt intill 90° då högra landningsställsbenet vek sig,
att han ej märkte att fpl bromsade in särskilt kraftigt före haveriet.
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Av spåren efter fpl att döma hade fpl efter svag sväng åt vänster kraftigt bromsats in med lika mycket broms på båda hjulen. Eftersom Ff med bestämdhet påstår sig ha gjort fullt höger sidoroder samt broms torde bromsarna ha låst sig. Jag anser vidare det osannolikt att en Ff med så lång utbildning bakom sig glömmer bort att korrigera tendens till sväng med sidoroder.
Nyköping den 22/7 1942 Folke Ripa
Förhörsledare
Lennart Bunke
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Av besiktningsprotokoll Ki 487 framgår att vänster broms tagit avsevärt kraftigare än den högra (ojämn justering), vilket synes ha vara bidragande orsak till haveriet. Bromsjustering har ej utförts vid F11 efter det att fpl den 17/7 –42 överlämnats från F 7. Med hänsyn till ff utbildningsståndpunkt å fpl. typen (c:a 5 tim i ek) synes ff icke ha brustit i den oaktsamhet som skäligen bort iakttagas. Kronan (tit 18) vidkännes kostnaden.
Nyköping den 2/8 1942
Birger Schyberg
Chef
/K.E. Lindson
Verkstad 1942-07-25; haverireparation.
Kassationsförslag 1944-03-13 Gångtid total 14 tim. Antal flygningar 20 st.
Anmärkningar: Höger vinge bräckt. Hjulställen svårt demolerade. Jämlikt FF skr Mt/MF 35:222/42 skickades vingen till Flygtekniska Försöksanstalten för provbelastning. Fpl kropp inmonterades i fpl 3308, vilken kropp knäcktes vid utdragning ur fplvärn enligt undersökningsprotokoll avd VI nr 33:8/43.(Vingen bräckt, kroppen inmonterad i 3308)
Kasserat 1944-03-22
3382 T 16A, S 16B
I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier