35002
J 35A
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.002
Provflygplan
Till FC 1959-06-25
Totalhaveri 1960-09-07 vid Doverstorp. Kollision i luften med 35014.
Ff löjtnant Lars Bertil Persson räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1968-02-29 med motor typ RM6B nr 3825, Ebk typ 65 nr 8057
35002 J 35A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 35002 J 35A
Första flygning :1959-05-09Leif Fredin skrev:35002 J 35A Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.002
Provflygplan
Till FC 1959-06-25
Totalhaveri 1960-09-07 vid Doverstorp. Kollision i luften med 35014.
Ff löjtnant Lars Bertil Persson räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1968-02-29 med motor typ RM6B nr 3825, Ebk typ 65 nr 8057
Kasserat 1961-02-29
Re: 35002 J 35A
35002 J 35A
FC-
Det var 35002 som landade på järnvägen. Senare flyttades hon till sidan av banan så att tågtrafiken skulle kunna återupptas. 35014 landade på en bergknalle några hundra meter bort i skogen väldigt nära bebyggelsen i Doverstorp, dock fortfarande på samma sida som landsväggen. Finns bra bilder i haverirapporten.
SJK Postvagnen har bilden, samt oxså Drakenboken sid 128
7 sep 1960.
Vid sjön Dovern, mellan Doverstorp o Eliantorp, 5 km SSO Finspång.
Den ena piloten sköt ut sig och överlevde, den andra omkom.
http://www.postvagnen.com/forum/index.p ... &id=900309
Om filminspelningen::
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 43c#p20678
FC-
Det var 35002 som landade på järnvägen. Senare flyttades hon till sidan av banan så att tågtrafiken skulle kunna återupptas. 35014 landade på en bergknalle några hundra meter bort i skogen väldigt nära bebyggelsen i Doverstorp, dock fortfarande på samma sida som landsväggen. Finns bra bilder i haverirapporten.
SJK Postvagnen har bilden, samt oxså Drakenboken sid 128
7 sep 1960.
Vid sjön Dovern, mellan Doverstorp o Eliantorp, 5 km SSO Finspång.
Den ena piloten sköt ut sig och överlevde, den andra omkom.
http://www.postvagnen.com/forum/index.p ... &id=900309
Om filminspelningen::
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 43c#p20678