Sida 1 av 1

Tp 16

Postat: 15 feb 2009, 08:04
av Lennart Berns
Är det någon som i sina gömmor har bild på Tp 16, Caproni i transportversion? Två exemplar fanns, vilka inrättats med passagerarsäten. Enda kända bilderna f n har förmedlats av Leif Fredin, men de är något suddiga exteriörbilder. F 7 bildarkiv har gåtts igenom, men där finns inget.

Re: Tp 16

Postat: 15 feb 2009, 10:07
av Sven-Erik Jönsson
Vilka fpl-individer handlar det om och vilken märkning hade dessa?
Några andra kännetecken som skiljer från B 16 / S 16?

/Sven-Erik

Re: Tp 16

Postat: 15 feb 2009, 10:28
av Lennart A
Sannolikt ingen exteriör skillnad.

Märkning:
3342 F 8- (endast 2 månader), F 7-, F 11-
3344 F 11-

F 11-70 och 71

Hälsningar,
Lennart A

Re: Tp 16

Postat: 15 feb 2009, 15:52
av Bengt Ekbladh
Vilka säten hade egentligen Tp 16?
Tp16 :s transportkapacitet var ju inte så stor, bara plats för 4 passagerare samt 3 man i besättningen

Tp 9 ”Svalan" inreddes med längsgående träbänkar i lastrummet.
Senare ((NÄR?)) byggdes den om med med NOHAB-tillverkade My XXIV försedda med constant speed propellrar.
samt fick fler fönster och kabinen inreddes med vanliga framåtvända flygplanfåtöljer, som förr varit monterade i Tp 10, Fokker F VIII

Tp 10:an skrotas hösten 1943
En del av kabininredningen togs tillvara och installerades i flygplan Tp 9.
Tp 10 kunde ta 14 passagerare

Det kan inte ha varit Tp 10:ns säten som först användes i de 2 Tp 16 tills de kasserades 1945 och därefter hamnade i Svalan ??

Bengt

Re: Tp 16

Postat: 15 feb 2009, 18:14
av Jonny
Dom "något suddiga" bilder som Lennart Berns nämner, kan man se dom någonstans?

MVH Jonny

Re: Tp 16

Postat: 15 feb 2009, 18:17
av Bengt Ekbladh
<< Sannolikt ingen exteriör skillnad.<< skriver Lennart A

Tog man inte ens bort Beväpningen ?
De 2 fast monterade 8 mm ksp m/22 i vingarna intill flygkroppen
Samt de 2 rörliga å rygg o undersida
Och det yttre bombstället
Bengt

Re: Tp 16

Postat: 15 feb 2009, 19:59
av Bengt Ekbladh
Hej!

Har vi tidpunkt När ombyggnaden till Tp 16 var klar?
Jag har indikationer på att båda var upptagna på F11 1943 i mars (då som Tp 16)

3344 redan i maj 1942 (som Tp)

Samt När fick ”Svalan " sina Tp 10 säten och hur många passagerare kunde den ta?

Bengt

Re: Tp 16

Postat: 15 feb 2009, 23:20
av Lennart A
3342 byggdes om på CVV den 17.5-27.8.41 och 3344 var på CVV mellan 28.7.41 och 15.5.42.

Lennart A

Re: Tp 16

Postat: 16 feb 2009, 10:08
av Bengt Ekbladh
Lennart A skrev:3342 byggdes om på CVV den 17.5-27.8.41 och 3344 var på CVV mellan 28.7.41 och 15.5.42.

Lennart A
Aha , så tidigt.
Då faller ju Tp 10 fåtöljerna bort.

Interiör bilder vore verkligen intressanta.

Bengt

Re: Tp 16

Postat: 16 feb 2009, 15:18
av Bengt Ekbladh
Hej!
I Ärnabladet 2008 /1 finns ett antal B/S16 bilder.
Bla som "skrot" en med 71 å stjärtfenan.
(sid 20) det kan väl vara ena Tp 16 ?
Bengt

Re: Tp 16

Postat: 16 feb 2009, 18:45
av Mats Averkvist
Enligt ett dokument i SFFs arkiv:

Fv.nr. 3342 och 3344 var Tp 16, godkända 18-02-1941.

Re: Tp 16

Postat: 16 feb 2009, 19:04
av Bengt Ekbladh
Mats Averkvist skrev:Enligt ett dokument i SFFs arkiv:

Fv.nr. 3342 och 3344 var Tp 16, godkända 18-02-1941.
Ja helt klart godkänd nämnda datum,

Men de var ju Inte i Tp utförande Då.
Levererades som Bomb-Spanings-plan

Enl. Lennart A
3342 byggdes om på CVV den 17.5-27.8.41 och
3344 var på CVV mellan 28.7.41 och 15.5.42.

Beslutet om ombyggnaden måste ha tagits rätt tidigt .
Behovet av Tp plan var tydligen så skriande trots FV:s behov av Bombplan.

Bengt

Re: Tp 16

Postat: 16 feb 2009, 20:53
av Bengt Ekbladh
Hej!
Jag har
3342 som S16A vid F3 1941-02-21
3342 fanns tydligen på F8 1941 sept o oktober som Tp 16
3342 på F7 1941-10 som Tp 16 (hur länge?)
3342 på F11 1943-02

3344 som Tp 16 vid F11 med motornr. 299 o 302 1942-06-29

Men nu gällde det ju Foton av inredningen:
De 4a sätena, varifrån kom dessa (8 st. alltså)

Finns Flygtid angivet för dessa plan?
Hur mycket användes de?

Re: Tp 16

Postat: 17 feb 2009, 18:50
av Mats Averkvist
Bengt Ekbladh skrev:
Mats Averkvist skrev:Enligt ett dokument i SFFs arkiv:

Fv.nr. 3342 och 3344 var Tp 16, godkända 18-02-1941.
Ja helt klart godkänd nämnda datum,

Men de var ju Inte i Tp utförande Då.
Levererades som Bomb-Spanings-plan

Enl. Lennart A
3342 byggdes om på CVV den 17.5-27.8.41 och
3344 var på CVV mellan 28.7.41 och 15.5.42.

Beslutet om ombyggnaden måste ha tagits rätt tidigt .
Behovet av Tp plan var tydligen så skriande trots FV:s behov av Bombplan.

Bengt
I dokumentet står beteckningen Tp 16.

Re: Tp 16

Postat: 17 feb 2009, 19:13
av Lennart A
Hej!

Gissar att det är en sentida sammanställning du har sett. 3342 och 3344 anlände till F 3 den 21 februari 1941 och bar då typbeteckningen S 16A. Månaden innan hade den ursprungliga beteckningen S 16 för de 70 första flygplanen ändrats till B 16A för F 7:s flygplan och S 16A för F 3:s plan. Beteckningen Tp 16A dyker nog inte upp förrän flygplanen byggs om.

Lennart A