35011 J 35A
Postat: 11 sep 2014, 20:28
35011
J 35A
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.011
Provflygplan
Kassationsförslag 1967-06-30
Provfpl 35011. Förslag till kassation.
Rubr fpl har använts för bl a utprovning av motor RM6C samt prestandaprov med 35D och F yttre beväpning.
I samband med pågående utredning beträffande kommande användning av befintliga provfpl har framkommit att 35011 ej är lämpligt för fortsatt utprovningsverksamhet.
Fpl totala gångtid är 270 timmar och 9 timmar återstår till F-tillsyn. Med hänsyn till underlag för tillsyn samt fpl dåliga status i övrigt med avseende på bl a:
att apparater och enheter i fplsystemet ej är seriemässiga utan i allmänhet prototyper som ej kan utby tas eller överses på cv samt bastard i övrigt betr instrument och teleutrustning,
att räddningssystemet ej fyller de krav som f n gäller (ej stolfast skärm samt ej dubblerat system för elpatroner, huv),
att navutrustningen (pejl) demonterats för att ingå i vissa provfpl 37 samt
att ca 200 ÄO bedömes återstå att inför innan fpl kan använda för flygning eller underhållas enligt nor mal rutin,
Med anledning av ovanstående för jag vördsamt föreslå att pfpl 35011 kasseras eller tilldelas förband som utbildningsobjekt vid bogsering eller dyl.
FC som ovan
Nils E G Wachtmeister
CFC
Kasserat 1967-10-06. Fpl disponeras för utbildningsändamål.
J 35A
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.011
Provflygplan
Kassationsförslag 1967-06-30
Provfpl 35011. Förslag till kassation.
Rubr fpl har använts för bl a utprovning av motor RM6C samt prestandaprov med 35D och F yttre beväpning.
I samband med pågående utredning beträffande kommande användning av befintliga provfpl har framkommit att 35011 ej är lämpligt för fortsatt utprovningsverksamhet.
Fpl totala gångtid är 270 timmar och 9 timmar återstår till F-tillsyn. Med hänsyn till underlag för tillsyn samt fpl dåliga status i övrigt med avseende på bl a:
att apparater och enheter i fplsystemet ej är seriemässiga utan i allmänhet prototyper som ej kan utby tas eller överses på cv samt bastard i övrigt betr instrument och teleutrustning,
att räddningssystemet ej fyller de krav som f n gäller (ej stolfast skärm samt ej dubblerat system för elpatroner, huv),
att navutrustningen (pejl) demonterats för att ingå i vissa provfpl 37 samt
att ca 200 ÄO bedömes återstå att inför innan fpl kan använda för flygning eller underhållas enligt nor mal rutin,
Med anledning av ovanstående för jag vördsamt föreslå att pfpl 35011 kasseras eller tilldelas förband som utbildningsobjekt vid bogsering eller dyl.
FC som ovan
Nils E G Wachtmeister
CFC
Kasserat 1967-10-06. Fpl disponeras för utbildningsändamål.