Sida 1 av 1

35011 J 35A

Postat: 11 sep 2014, 20:28
av Leif Fredin
35011
J 35A
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.011

Provflygplan

Kassationsförslag 1967-06-30
Provfpl 35011. Förslag till kassation.
Rubr fpl har använts för bl a utprovning av motor RM6C samt prestandaprov med 35D och F yttre beväpning.
I samband med pågående utredning beträffande kommande användning av befintliga provfpl har framkommit att 35011 ej är lämpligt för fortsatt utprovningsverksamhet.
Fpl totala gångtid är 270 timmar och 9 timmar återstår till F-tillsyn. Med hänsyn till underlag för tillsyn samt fpl dåliga status i övrigt med avseende på bl a:
att apparater och enheter i fplsystemet ej är seriemässiga utan i allmänhet prototyper som ej kan utby tas eller överses på cv samt bastard i övrigt betr instrument och teleutrustning,
att räddningssystemet ej fyller de krav som f n gäller (ej stolfast skärm samt ej dubblerat system för elpatroner, huv),
att navutrustningen (pejl) demonterats för att ingå i vissa provfpl 37 samt
att ca 200 ÄO bedömes återstå att inför innan fpl kan använda för flygning eller underhållas enligt nor mal rutin,
Med anledning av ovanstående för jag vördsamt föreslå att pfpl 35011 kasseras eller tilldelas förband som utbildningsobjekt vid bogsering eller dyl.

FC som ovan
Nils E G Wachtmeister
CFC
Kasserat 1967-10-06. Fpl disponeras för utbildningsändamål.

Re: 35011 J 35A

Postat: 11 sep 2014, 20:50
av Bengt Ekbladh
Leif Fredin skrev:35011 J 35A
Typ: SAAB 35 Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.011
Provflygplan

Kassationsförslag 1967-06-30
Provfpl 35011. Förslag till kassation.
Rubr fpl har använts för bl a utprovning av motor RM6C samt prestandaprov med 35D och F yttre beväpning.
I samband med pågående utredning beträffande kommande användning av befintliga provfpl har framkommit att 35011 ej är lämpligt för fortsatt utprovningsverksamhet.
Fpl totala gångtid är 270 timmar och 9 timmar återstår till F-tillsyn. Med hänsyn till underlag för tillsyn samt fpl dåliga status i övrigt med avseende på bl a:
att apparater och enheter i fplsystemet ej är seriemässiga utan i allmänhet prototyper som ej kan utby tas eller överses på cv samt bastard i övrigt betr instrument och teleutrustning,
att räddningssystemet ej fyller de krav som f n gäller (ej stolfast skärm samt ej dubblerat system för elpatroner, huv),
att navutrustningen (pejl) demonterats för att ingå i vissa provfpl 37 samt
att ca 200 ÄO bedömes återstå att inför innan fpl kan använda för flygning eller underhållas enligt nor mal rutin,
Med anledning av ovanstående för jag vördsamt föreslå att pfpl 35011 kasseras eller tilldelas förband som utbildningsobjekt vid bogsering eller dyl.

FC som ovan
Nils E G Wachtmeister
CFC
Kasserat 1967-10-06. Fpl disponeras för utbildningsändamål.
Första flygning 1959-11-29
Koder:
Fc-?
FFV-11 !

Provflygplan 35D och 35H (Helvetia, Schweiz-”anpassad?! ”)
Hamnade på Zimmermanska skolan.

Re: 35011 J 35A

Postat: 19 sep 2014, 19:41
av Bengt Ekbladh
Hej.
Jag skrev::Första flygning 1959-11-29
Koder: Fc-? FFV-11 !
Provflygplan 35D och 35H (Helvetia, Schweiz-”anpassad?! ”)
Hamnade på Zimmermanska skolan.

Detta taget ur Draken / Bo Widfeldt
I samma bok , sid 48 o vidare sägs::

Det första provflygplanet för den planerade B-versionen flög 1959-11-29 .
Det var en ombyggd J35A - 35011
Mer får du läsa i boken!

Lite kuriosa?
I Famous Airplanes Of The World Nr 65 från 1975 behandlades Draken.
Bra men ett litet problem..... texten är på Japanska!
Siffror och enstaka andra texter kan man utläsa.
På sid 18 visas en bild av en landande Drake och man kan utläsa
J 35B...J 35A...FCS... och datumet 1959-11-29

Kan detta vara enda bilden på 35201.....Om nu 35011 blev 35201

En av mina grabbar läser Japanska ! Han är för tillfället på resa men kommer att få översätta vad boken jag nämnde säger.

Just data om prototypen / prototyperna till 35B verkar saknas i stort sett helt.
Finns mer data?
Help !

Re: 35011 J 35A

Postat: 12 nov 2019, 18:06
av Stellan
Förstår det som att FFV-11 inte ska utläsas som att flygplanet var märkt Försvarets Fabriksverk 11 utan är en hänvisning till försök (?) med hjälm benämnd på detta sätt (FFV-111) och att försök gjordes med 35011?, alternativt användes hjälmen då man försökte sälja J 35 till Schweizarna, 35011 lanserades som Saab 35H under utprovningarna i Schweiz. I så fall är det även fel i noteringarna för 35011 i Widfeldts bok.

https://www.flightgear.ch/others-ffv-111-

FLYGHJÄLM FFV-111
At the end of the 1950's, the Swiss AF was looking for a possible replacement for the obsolescent de Havilland Vampires in the interceptor role.

Several aircraft, as the Douglas A-4 Skyhawk, Chance-Vought

F-8 Crusader, Lockeed F-104 Starfighter, Grumman F-11-F-1 Tiger and even the FIAT G-91 were assessed and in some cases flight tested, in Switzerland and abroad.

Dassault proposed their Mirage III, and SAAB a modified version of the J 35 Draken, the model J 35H ("H" for "Helvetia").

The J 35H was to be fitted with a Ferranti AI.23 AIRPASS airborne interception radar system, as used in the English Electric Lightning.

Between 1957 and 1960 the preproduction test aircraft 35-4 (the fourth aircraft built) and a J 35A (serial no. 35011 - the test aircraft for the 35H) were flown to Switzerland to be assessed.

The flights took place mainly in Emmen and Meiringen AFB; aircraft 35-4 also attended the 1958 Basel Air Show in September. Test pilot Ceylon Utterborn performed many of those flights, here photographed wearing an early issue of the FFV-111 (Flyghjälm) Helmet.

The ground and flying tests performed with the J 35 went well, but the winner of the evaluation was the Dassault Mirage III.

Our gallery shows a more recent FFV 111 version, fitted with a Swedish manufactured MS22001 (Syrgasmask) oxygen mask.

Re: 35011 J 35A

Postat: 16 jul 2021, 20:43
av Stig Jarlevik
Stellan

Det finns foto på den här maskinen taget på Zimmermanska skolan 1975
FFV står det på nosen och koden 11 som vanligt på fenan.

Hälsningar
Stig