Sida 1 av 1

Hängande cylindrar

Postat: 20 sep 2014, 15:07
av jrunfeldt
Ett av de stora spökena när det gäller handhavande av stjärnmotorer, särskilt för moderna piloter som bara har flugit med boxrar, om de överhuvudtaget flugit med kolvmotorplan alls, är hydrauliskt lås. Hydrauliskt lås är det fenomen som inträffar när smörjoljan i motorn rinner ner och ansamlas i förbränningsrummen på de nedersta cylindrarna. Detta leder till ett kraftigt höjt kompressionsförhållande och i längden kan man skada både vevstake och vevaxel.
Det jag kom att fundera på är detta: Flera små flygmotorer från 1930- och 1940-talen var hängande radmotorer, dvs samtliga cylindrar hängde nedåt. De borde ha drabbats av samma problem, dock hör man aldrig eller sällan något om detta. Var det inte ett så stort problem, eller handlar tystnaden här om att det främst är det civila allmänflyget som använt motorerna ifråga? De flesta flyghistoriker sysslar ju trots allt med militärflygets historia eller möjligtvis det tunga transportflyget.

Re: Hängande cylindrar

Postat: 21 sep 2014, 21:53
av Per Kruuse
Hej !

Jag är inte specialist på detta ämne, men har funderat lite på din frågeställning. Man har ju bara hört om detta
problem när det gäller stjärnmotorer. När det gäller inverterade radmotorer finns det ju ganska många varianter,
inte bara de små 4 - 6 cylindriga som satt i flygplan som t.ex Tiger Moth och liknande, utan även stora, företrädesvis
V-12-or. Dessa fanns ju i t.ex. Spitfire, Mustang, (Rolls-Royce) SAAB B18B (Daimler-Benz) m.fl. Där tycks inte fenomenet uppträda.
Detta tolkar jag som en följd av att återföringen av smörjoljan på en radmotor går att ordna på ett bättre sätt, med
hjälp av uppsamlingsplåtar längs med (under) vevaxeln. Det är sannolikt svårare att arrangera detta lika effektivt
på en stjärnmotor på grund av dess "anatomi".
Hoppas någon kan ge mer kunskaper i ämnet.

Hälsningar
Per Kruuse

Re: Hängande cylindrar

Postat: 22 sep 2014, 09:37
av Christer Engdahl
Hej!

Jag kan tänka mig att kamaxelns placering och drivning av ventilerna är av betydelse. I en stjärnmotor har man "central" kamaxel med stötstänger ut till cylindertopparna och längs med dessa kan oljan, via ventilerna rinna ner i cylindern. I en inverterad radmotor typ DB 603/605 är det underliggande kamaxlar. (I en Merlin eller Griffon är det överliggande men de finns på "samma" plats.) Eventuell olja som letar sig dit hamnar i kåpan, inte i cylindrarna.

Re: Hängande cylindrar

Postat: 22 sep 2014, 10:18
av Per Kruuse
Hej igen !

Måste bara rätta mig själv, Rolls Royce-motorerna jag tog som exempel är nog
inte inverterade och alltså inte intressanta i sammanhanget. Sorry, det blev fel.

Christers förklaring kan nog vara den riktiga.

Intressant ämne i alla fall.

Per

Re: Hängande cylindrar

Postat: 22 sep 2014, 17:31
av Lars Sundin
Här kan man läsa litet om smörjningen i en historisk mindre brittisk radmotor. Se punkt 4 i inledningen:

http://www.austerclub.org/wp-content/up ... ctions.pdf

Det finns en varning för att motorkonserveringsolja kan ha samlats i cylindertopparna. Då får man öppna utblåsventilerna. (Sektion 1, första punkten).

Detta kan kanske vara av visst intresse; själv vet jag inget om hur smörjningen brukar ordnas. Man finner säkert mer pedagogska artiklar om man googlar mer än jag nu gjorde. Som gammal modellflygare är jag bekant med att starta en liten modelldiesel som är monterad med cylindern nedåt. Ibland vände man på modellen...

Re: Hängande cylindrar

Postat: 23 sep 2014, 15:20
av jrunfeldt
Tack så mycket för er input.

Re: Hängande cylindrar

Postat: 24 sep 2014, 01:02
av Lars Sundin
Tittar man på bilder av Halfords motorer (inverterade Cirrus och Gipsy) så ser man hur oljan återförs till oljetanken från vevhusets nedre del (inverterad motor), d v s cylinderfodrets övre del. Per K talar i sitt inlägg om "uppsamlingsplåtar". Det gäller att förhindra att denna olja rinner ned i cylinderloppen.

En tanke jag hade är att i en stjärnmotor är det en cylinder som är mer utsatt för nedrinnande olja än andra, medan i en radmotor oljan fördelas på flera cylindrar.

Stjärnmotorer sägs dra mer olja än radmotorer.

Googling på olika forum visar att många (yngre flygnördar och simulerare?) nyfikna funderar på detta och att "gamla flygare" har sina åsikter baserade på vad de minns från tiden när de var aktiva. Säkert finns det hela beskrivet i någon gammal flygmotorlärobok.

Se (och läs om) en modell av en Gipsy Major på http://modelenginenews.org/gallery/p6.html

Extra för DH 82-diggare: http://canadianflight.org/files/TechTal ... out-2c.pdf Oljetanken sitter nere på vänster kroppssida, bakom motorn. (Jag har ingen erfarenhet av motorflygplan, men minns jag har noterat denna långsträckta bula)

Re: Hängande cylindrar

Postat: 24 sep 2014, 06:39
av Klas Andersson
En gissning!
all olja rinner till lägsta punkten i en stjärnmotor -alltså nedre cylindern konstruktionen och vevhusets utformning gör att cylindrarna inte har nån "hals " som sticker in i vevhuset (som jag minns ?)
alltså svårt fixa avrinning av oljan från lägsta punkten .- oljan ställer sig i kolven och läcker förbi kolvringarna in i förbränningsrummet

på en radmotor tror jag ? har cylindern utrymme sticka in en bit från fästflänsen , alltså måste oljan upp till en viss nivå (2-3cm ?) för att rinna ner i cylindern
,och det förhindrar ju avrinningen

Men det förutsätter ju att alla inverterade motorer har torrsumpsmörjning ?????? och det har dom väl inte ? eller ? minns ingen oljetank på Tiger Moth ?

var-hur kamaxeln sitter borde rimligen inte han nån betydelse ?