35228
J 35B
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.228
Levererat till F 16 1962-06-15 som J 35B'
Godkänt 1962-06-26
Märkning 16-228
Överlämnat till F 18 1962-09-11 som lån
Överlämnat till F 18 1962-12-12 uppbörd
Märkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Märkning 18-28
Totalhaveri 1964-03-20 vid F 10, Ängelholm
Kasserat 1964-06-18. Gångtid 187 tim. Fplkroppen till FF/UH förfogande för utförande av vissa prov.
35228 J 35B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 35228 J 35B
35228 J 35B
...
Totalhaveri 1964-03-20 vid F 10, Ängelholm
OBS Märkning== F18-228
Tommy Jazze Johansson säger på Fb::
Planén fram till sättning synes ha utförts normalt. Omkring 100 m minus banänden hade ff dragit av gasen till tomgång.
I samband med sättning hörde ff en kraftig smäll samtidigt som flygplansnosen gick ner och slog i banan med våldsam kraft.
ff tappade därvid greppet om styrspak och gasreglage.
Han såg något, som han uppfattade som vänster huvudställshjul, segla förbi.
Flygplanet studsade upp igen under samtidig gir- och rolltendens åt vänster.
Sedan ff skevat höger, studsade flygplanet två gånger i banan under kraftig gir åt vänster och kasade därefter ut på fältet till vänster om banan.
Flygplanet fortsatte ca 300 m, passerade Käglesån och slog i norra åbrinken samt stannade efter ca 10 m.
Ff förlorade troligen medvetandet under en kort stund. Han kunde därefter koppla loss sig och lämna flygplanet. Han erhöll en lindrigare ryggskada.
Stora skador uppstod på flygplanet.
Orsaken till haveriet var att ff i den rådande sidvinden icke helt kunnat bemästra sättningsmomentet.
Haveriorsak felbed. Ffl 1 K G Borg. Oskadd
Haveri på grund av felbedömning. Fältflygförare(pilot) var K G Borg.
Tillägg::
Drakenboken // Widfeldt , sid 167 säger::
""Drakenhaveri nr.8
640320 F10 Ängelholm J 35B (prim) 35228 F18 kod 28...(==DET är ju FEL om man kollar bilden))
felbed. Ffl K.G.Borg (TIS:Ä) oskadd, Flygkroppen knäckt landn-hav.""
Bild::
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B560AC9
...
Totalhaveri 1964-03-20 vid F 10, Ängelholm
OBS Märkning== F18-228
Tommy Jazze Johansson säger på Fb::
Planén fram till sättning synes ha utförts normalt. Omkring 100 m minus banänden hade ff dragit av gasen till tomgång.
I samband med sättning hörde ff en kraftig smäll samtidigt som flygplansnosen gick ner och slog i banan med våldsam kraft.
ff tappade därvid greppet om styrspak och gasreglage.
Han såg något, som han uppfattade som vänster huvudställshjul, segla förbi.
Flygplanet studsade upp igen under samtidig gir- och rolltendens åt vänster.
Sedan ff skevat höger, studsade flygplanet två gånger i banan under kraftig gir åt vänster och kasade därefter ut på fältet till vänster om banan.
Flygplanet fortsatte ca 300 m, passerade Käglesån och slog i norra åbrinken samt stannade efter ca 10 m.
Ff förlorade troligen medvetandet under en kort stund. Han kunde därefter koppla loss sig och lämna flygplanet. Han erhöll en lindrigare ryggskada.
Stora skador uppstod på flygplanet.
Orsaken till haveriet var att ff i den rådande sidvinden icke helt kunnat bemästra sättningsmomentet.
Haveriorsak felbed. Ffl 1 K G Borg. Oskadd
Haveri på grund av felbedömning. Fältflygförare(pilot) var K G Borg.
Tillägg::
Drakenboken // Widfeldt , sid 167 säger::
""Drakenhaveri nr.8
640320 F10 Ängelholm J 35B (prim) 35228 F18 kod 28...(==DET är ju FEL om man kollar bilden))
felbed. Ffl K.G.Borg (TIS:Ä) oskadd, Flygkroppen knäckt landn-hav.""
Bild::
https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B560AC9
Re: 35228 J 35B
J35B 35228
...
Lite om haveriet vid F10 Ängelholm den 20 mars 1964(från Fb.)
...
Pilot :Kjell Gunnar Borg.
Flygplanet utlånat till F 10 från F 18 under TIS:Ä.
Landning med lite soppa bana 04 i sidvind höger 70 gr / styrka 50-55 km/h. Bana 14 avstängd.
...
Han utbildade oss andra så småningom. Han tillhörde alltså 35-utbildargruppen 1963.
...
Kjell Gunnar Borg började i FV 17/11 59, examen 26/9 -61. J 29 på F 10.
Tillhörde första instruktörsgänget på 3 div F 10.
Egentligen var det några reppass på 35B för att sedan på F 13 skola om på 35D innan
F 10 skulle börja skola om. Egentligen skulle reppassen ske på F 18 men då F 18
var baserade på F 10 under en övning lämnades två flygplan kvar på F 10 efter övningen under några
dagar för att de blivande instruktörerna skulle flyga. Borg hade ungefär 30 tim på 35 vid haveriet.
...
Bild av J35B F18-35228 finns
http://flygplanshistorik.se/
...
Lite om haveriet vid F10 Ängelholm den 20 mars 1964(från Fb.)
...
Pilot :Kjell Gunnar Borg.
Flygplanet utlånat till F 10 från F 18 under TIS:Ä.
Landning med lite soppa bana 04 i sidvind höger 70 gr / styrka 50-55 km/h. Bana 14 avstängd.
...
Han utbildade oss andra så småningom. Han tillhörde alltså 35-utbildargruppen 1963.
...
Kjell Gunnar Borg började i FV 17/11 59, examen 26/9 -61. J 29 på F 10.
Tillhörde första instruktörsgänget på 3 div F 10.
Egentligen var det några reppass på 35B för att sedan på F 13 skola om på 35D innan
F 10 skulle börja skola om. Egentligen skulle reppassen ske på F 18 men då F 18
var baserade på F 10 under en övning lämnades två flygplan kvar på F 10 efter övningen under några
dagar för att de blivande instruktörerna skulle flyga. Borg hade ungefär 30 tim på 35 vid haveriet.
...
Bild av J35B F18-35228 finns
http://flygplanshistorik.se/
Re: 35228 J 35B
35228 J 35B
Totalhaveri 1964-03-20 vid F 10, Ängelholm
OBS Märkning== F18-228
https://www.bing.com/images/search?view ... vt=2&sim=1
Ja tyvärr liten bild
Kolla under haverier Draken
http://flygplanshistorik.se/
så får du se större bild av F18-228
Totalhaveri 1964-03-20 vid F 10, Ängelholm
OBS Märkning== F18-228
https://www.bing.com/images/search?view ... vt=2&sim=1
Ja tyvärr liten bild
Kolla under haverier Draken
http://flygplanshistorik.se/
så får du se större bild av F18-228
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: 35228 J 35B
Har läst lite mer noggrant vad som har skrivits
Räckte det med 30 tim flygning på J 35 för att bli instruktör på typen?
Det känns väldigt lite, eller
Hälsningar
Stig
Räckte det med 30 tim flygning på J 35 för att bli instruktör på typen?
Det känns väldigt lite, eller
Hälsningar
Stig