Nödstopp på flp 39
Postat: 12 mar 2008, 12:31
Om jag inte minns fel så finns eller fanns det väl nödstopp av motorn på Flp37! Men finns det något liknande på flp39?
Svensk Flyghistorisk Förening - www.flyghistoria.org
https://forum3.flyghistoria.org/
Ja, precis som på 37:an finns det en möjlighet att från utsidan nödstoppa motorn på JAS 39. Sitter på höger ovansida på kroppen, i höjd med bakkanten av huvudvingen, eller något bakom, om jag minns rätt.bagarn skrev:Om jag inte minns fel så finns eller fanns det väl nödstopp av motorn på Flp37! Men finns det något liknande på flp39?
Jo! Det är en ögla som är kopplad till lågtryckskranen till motorn. Ett litet runt fönster placerat på bakkroppens ovansida, höger sida, i höjd med fenrotens framkant. Fönstret är krossbart, men vid motorkörning i motorprovhus tar man bort detta fönster och kopplar en vajer till öglan. Så att man inifrån kontrollrummet kan stoppa motorn ifall något oförutsätt skulle hända, t.ex sjukdomsfall hos den som sitter i kabinen eller vid brand.bagarn skrev:Om jag inte minns fel så finns eller fanns det väl nödstopp av motorn på Flp37! Men finns det något liknande på flp39?