35319
J 35D
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.319
Levererat till F 13 1964-03-25
Godkänt 1964-04-01
Märkning 13-19
Märkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Överlämnat till F 10 1964-06-15
Märkning 10-14
Totalhaveri 1965-02-02 vid Hallandsåsen.
Ff major Bertil E. Bjäre (TIS:Ä) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1965-07-02 med motor typ RM6C nr 8480 och ebk typ 67 nr 8456
35319 J 35D
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 35319 J 35D
35319 J 35D F10-14
...
""Totalhaveri 1965-02-02 vid Hallandsåsen.
Ff major Bertil E. Bjäre (TIS:Ä) räddade sig med fallskärm. ""
Plats enl. svfplhist.com/....
Höalteknall, Nidingstorp, SO Båstad, Östra Karup, Hallandsåsen, Hydraulfel.
Enl.FB såg det ut så här på nedslagsplatsen::
""Efter några minuter gick larmet på flottiljen , det var tyvärr riktigt att en 35:a hade gått ner oå Hallandsåsen ,
det var majoren Bertil Bjäre som hade fått skjuta ut sig ,
har för mig att man kom fram till att det hade blivit roderlåsning p.g.a servofel ,
farten var hög när han fick kliva av så kroppen tog väl lite stryk ,
han hänger dock med än ,pigg 90 åring. Nåväl, vi fick byta till grönställ lite senare och fara upp till haveriplatsen ,
kommer inte ihåg om det var samma dag eller dagen efter ,
nedslaget hade skett några hundra meter från en gård , det som markerade nedslaget var en krater
som efter en bomb ca.4 meter djup ,10 meter bred , nästan inga vrakdelar i kratern ,allt låg spritt
hundratals meter därfrån takåsen på bondgården var lite perforerade av splitter som hade pasera över
och igenom,den största biten vi fann var delar av skovelhjulet till motoren ,det fann vi i en myr bakom huset ,
plus revolvertrumman till den ena kanonen ,allt annat var bara småsmuler , så det nedslaget måste ha
skett i mycket hög fart , har för mig att det pratades om ca 1000 km ,så det var krafter som hete duga.""
Detta var Bertil Bjäres 2:a hopp ,
Han hoppade 1951-03-12 ur J 21RB 21451 , F10-gM vid Krokhusen, 5 km nno Munka-Ljungby
...
""Totalhaveri 1965-02-02 vid Hallandsåsen.
Ff major Bertil E. Bjäre (TIS:Ä) räddade sig med fallskärm. ""
Plats enl. svfplhist.com/....
Höalteknall, Nidingstorp, SO Båstad, Östra Karup, Hallandsåsen, Hydraulfel.
Enl.FB såg det ut så här på nedslagsplatsen::
""Efter några minuter gick larmet på flottiljen , det var tyvärr riktigt att en 35:a hade gått ner oå Hallandsåsen ,
det var majoren Bertil Bjäre som hade fått skjuta ut sig ,
har för mig att man kom fram till att det hade blivit roderlåsning p.g.a servofel ,
farten var hög när han fick kliva av så kroppen tog väl lite stryk ,
han hänger dock med än ,pigg 90 åring. Nåväl, vi fick byta till grönställ lite senare och fara upp till haveriplatsen ,
kommer inte ihåg om det var samma dag eller dagen efter ,
nedslaget hade skett några hundra meter från en gård , det som markerade nedslaget var en krater
som efter en bomb ca.4 meter djup ,10 meter bred , nästan inga vrakdelar i kratern ,allt låg spritt
hundratals meter därfrån takåsen på bondgården var lite perforerade av splitter som hade pasera över
och igenom,den största biten vi fann var delar av skovelhjulet till motoren ,det fann vi i en myr bakom huset ,
plus revolvertrumman till den ena kanonen ,allt annat var bara småsmuler , så det nedslaget måste ha
skett i mycket hög fart , har för mig att det pratades om ca 1000 km ,så det var krafter som hete duga.""
Detta var Bertil Bjäres 2:a hopp ,
Han hoppade 1951-03-12 ur J 21RB 21451 , F10-gM vid Krokhusen, 5 km nno Munka-Ljungby