39210 2000 timmar i luften
Postat: 04 okt 2014, 19:34
39210 2000 timmar i luften
4/9 2014 uppnådde 39C , 39210 , 2000 flygtimmar
http://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/
Under ett flygpass den 4:e september blev JAS 39 Gripen nummer 39210 världens första exemplar av 39C-versionen att passera 2000 flygtimmar fördelat på 1820 stycken flygpass.
Pilot under flygpasset var Marcus. För förberedelser och klargöring stod flygtekniker Michael Gleffe och Anders Marntell tog hand om flygplanet innan och efter passet.
- det känns kul att få vara med om detta eftersom jag har haft hand om den här maskinen hela tiden, tio år, säger Michael Gleffe.
39210, eller 210:an i dagligt tal, tillhör 11:e Flygunderhållskompaniet vid F 17 och
var länge ett så kallat prioritetsflygplan, PRI-flygplan, för de nyare JAS 39C/D-versionerna. Ett PRI-flygplan ska flygas mer och oftare än övriga flygplansindivider för att man på så sätt tidigt ska få driftserfarenheter innan resten av flygplansparken har uppnått samma drifttid. När 210:an uppnådde 800 flygtimmar upphörde dock detta ”specialuppdrag”.
- Även om PRI-uppgiften försvann så skall den fortfarande vara flygtidsledande och det känns som att det är mitt skötebarn, fortsätter Michael.
2000-timmarsklubben för JAS 39 har, än så länge, få medlemmar. Utöver 39210 är det bara två före detta PRI-flygplan (39 A/B) som har passerat 2000 flygtimmar.
4/9 2014 uppnådde 39C , 39210 , 2000 flygtimmar
http://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/
Under ett flygpass den 4:e september blev JAS 39 Gripen nummer 39210 världens första exemplar av 39C-versionen att passera 2000 flygtimmar fördelat på 1820 stycken flygpass.
Pilot under flygpasset var Marcus. För förberedelser och klargöring stod flygtekniker Michael Gleffe och Anders Marntell tog hand om flygplanet innan och efter passet.
- det känns kul att få vara med om detta eftersom jag har haft hand om den här maskinen hela tiden, tio år, säger Michael Gleffe.
39210, eller 210:an i dagligt tal, tillhör 11:e Flygunderhållskompaniet vid F 17 och
var länge ett så kallat prioritetsflygplan, PRI-flygplan, för de nyare JAS 39C/D-versionerna. Ett PRI-flygplan ska flygas mer och oftare än övriga flygplansindivider för att man på så sätt tidigt ska få driftserfarenheter innan resten av flygplansparken har uppnått samma drifttid. När 210:an uppnådde 800 flygtimmar upphörde dock detta ”specialuppdrag”.
- Även om PRI-uppgiften försvann så skall den fortfarande vara flygtidsledande och det känns som att det är mitt skötebarn, fortsätter Michael.
2000-timmarsklubben för JAS 39 har, än så länge, få medlemmar. Utöver 39210 är det bara två före detta PRI-flygplan (39 A/B) som har passerat 2000 flygtimmar.