35467 J 35F
Postat: 17 okt 2014, 11:07
35467
J 35F
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.467
Levererat till F 1 1967
Godkänt 1967-06-15
Märkning 1-67
Totalhaveri 1975-11-25 vid Däcke, c:a 7 km sydväst Hedemora
Ff Löjtnant (FFSU) Göran G Åberg omkom
Händelseförlopp:
Under övning i jaktstrid rote mot rote gick tvåan i jaktförsvarsroten efter vissa undanmanövrer ned i moln med en till synes väl kontrollerad ingång, rätt på vingarna, ca 10 graders dykvinkel, bedömt ca 800 km/h och släckt ebk. Fpl kolliderade därefter med marken ca kl 13.45 i 30 graders dykvinkel med ca 40 graders bankning och med hög fart (M 0,96). Ff medföljde fpl och omkom
Orsak:
Orsaken till haveriet har varit, att fpl hamnat i ett okontrollerbart läge i moln. Anledningen till detta har inte kunnat fastställas.
Vissa indicier talar dock för att horisontindikatorn och luftdataanläggningen (mach-fartindikatorn och/eller höjdindikatorn) har varit felaktiga och vilselett ff.
Kasserat 1977-04-20 med motor typ RM6C nr 8676, ebk typ 67 nr 8506.
J 35F
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.467
Levererat till F 1 1967
Godkänt 1967-06-15
Märkning 1-67
Totalhaveri 1975-11-25 vid Däcke, c:a 7 km sydväst Hedemora
Ff Löjtnant (FFSU) Göran G Åberg omkom
Händelseförlopp:
Under övning i jaktstrid rote mot rote gick tvåan i jaktförsvarsroten efter vissa undanmanövrer ned i moln med en till synes väl kontrollerad ingång, rätt på vingarna, ca 10 graders dykvinkel, bedömt ca 800 km/h och släckt ebk. Fpl kolliderade därefter med marken ca kl 13.45 i 30 graders dykvinkel med ca 40 graders bankning och med hög fart (M 0,96). Ff medföljde fpl och omkom
Orsak:
Orsaken till haveriet har varit, att fpl hamnat i ett okontrollerbart läge i moln. Anledningen till detta har inte kunnat fastställas.
Vissa indicier talar dock för att horisontindikatorn och luftdataanläggningen (mach-fartindikatorn och/eller höjdindikatorn) har varit felaktiga och vilselett ff.
Kasserat 1977-04-20 med motor typ RM6C nr 8676, ebk typ 67 nr 8506.