Känner någon till Ebbe Larsson?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Clouseau
Kontakt:

Känner någon till Ebbe Larsson?

Inlägg av Clouseau »

Hej allihopa!

Jag är nygammal medlem i SFF (var medlem ett tag i tonåren på 80-talet) och är nu tillbaka på allvar...

Min kära hustrus farfar (min svärfars far alltså...) hette Ebbe Larsson och var under många år anställd av Svensk Flygtjänst, och flög målflyg med bl a Gloster Meteor, Fairy Firefly och Douglas Skyraider. Jag har sett att det finns bilder på honom i SFF:s bildarkiv, han benämns "gudabenådad flygare" av fotografen Börje Lindström, så någon/några medlemmar i SFF bör känna till honom, känns det som.

Min svärfar, som ibland som barn åkte med Ebbe några meter över vattenytan i femhundra knyck(!), har berättat om en del incidenter som jag ännu inte lyckats hitta uppgifter om någon annanstans, så därför skickar jag ut en trevare här i forumet. Vet någon något om följande händelser:

1. Någon gång tidigt 60-tal ska Ebbe ha fått ett styr/bromsfel på en Gloster Meteor och, för att få stopp på planet, varit tvungen att köra rakt in i en terminalbyggnad på Visby flygplats. Viss dramatik, inga personskador, men pressen hade varit snabbt på plats och trampat omkring i utrunnet flygbränsle, till Ebbes stora upprördhet.

2. Vid något tillfälle lyckades man kapa "korven", alltså målet som bogserades, så att den ramlade ner mitt på torget i Veberöd i Skåne istället för på flygfältet där den skulle fällas. Det torde vara Bulltofta som var basen, så det verkar ha varit en rejäl miss med tanke på avståndet mellan Veberöd och Malmö. Även denna gång lär det ska ha blivit ett väldigt hallå i pressen om det inträffade...

Känner någon till något om dessa händelser, eller har något annat att berätta om Ebbe Larsson, så skriv, please...
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Nej, själv har jag inte haft den äran att känna "Lasse Kråk" som han ibland kallades.

I boken Målflyg av Åke Hall står det en hel del om Ebbe Larsson och hans kollegor. Rekomenderas varmt! :-)
Användarens profilbild
Börje Lindström

Inlägg av Börje Lindström »

Jag har ett par bilder på Eberhard från vår tid på Flygtjänst. Skicka ett mail till mig så får du kopior.
borje.lindstrom@telia.com
Ann-Kristin

Re: Känner någon till Ebbe Larsson?

Inlägg av Ann-Kristin »

Hej ''Clouseau'' ! Javisst var han en riktig skicklig pilot, Ebbe var min pappas farbror, och vi har hört Ebbe berätta om mànga incidenter när han var uppe och testflög, det ena instrumentet efter det andra slutade att fungera, och att han skulle ha flugit under en av Stockholms broar !
Med vänliga hälsningar en avlägsen släkting !!!
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Ann-Kristin skrev:Hej ''Clouseau'' ! Javisst var han en riktig skicklig pilot, Ebbe var min pappas farbror, och vi har hört Ebbe berätta om mànga incidenter när han var uppe och testflög, det ena instrumentet efter det andra slutade att fungera,

och att han skulle ha flugit under en av Stockholms broar !
Med vänliga hälsningar en avlägsen släkting !!!
Hej.
>>och att han skulle ha flugit under en av Stockholms broar ! >>
låter intressant.
Kunde du ta reda på cirkatid och lite mer info vore kul
mvh Bengt
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

På SFF hemsida, förstasidan finns i bildväxlaren nedanstående bild med Gloster Meteor T.7, SE-DCC tagen på Malmen den 16/9 1974. Piloten som reser sig upp över frontrutan är Ebbe Larsson.
Fotot är taget av John Berggren.

/Sven-Erik

Bild
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"