Sida 1 av 1

TVÅ frågor: Ryskt spaningsplan nerskjutet över Gotland 1940

Postat: 29 okt 2014, 17:54
av bengtlindvall
Detta är kanske fortfarande hemligstämplat - Säg så och jag tar omedelbart bort dessa frågorna.

Vem kan fylla i detaljer här?

FÖRSTA FRÅGAN:

Min morbror, Sten roshom, f. 1905 d. 1981, (omnämnd på andra platser i dessa arkiv) var pilot i svenska flygvapnet från 1930 - 1940.

Han förlorade vingarna och blev placerad vid Norgegränsen 1940.

Sten hade förklarat eget krig mot kommunistryssland och skjutit ner ett obeväpnat ryskt observationsplan över Gotland ca våren 1940.

Han har berättat historien för mig och jag har även sett tidningsurklipp, tyvärr förlorade i en flyttning, från de dagarna.

Sten var placerad på Gotland hösten 1939 - våren 1940.

Varje morgon, strax efter soluppgången kom ett ryskt observationsplan med kamera över den gotländksa kustlinjen. Svenska flygvapnet sände upp eskort, som troget följde ryssen tills planet vände ut mot havet igen.

Sten var irriterad och tog sig till att skjuta ner planet en morgon. Det krashade nära stranden. Den kvinnliga ryska piloten hoppade ur med fallskärm och hamnade på Visbys lasarett med ett brutet ben.

Den skyldige för detta olyckliga politiska missgrepp var omedlebart identifierad, det var Kapten Sten Rosholm.

Han blev satt inför rätta, blev av med en stjärna och överflyttat till infanteriet som löjtnant.

FRÅGA NUMMER TVÅ:

Detta var Stens ANDRA brott mot lagen - han hade också, på egen hand, tillsammans med en kollega flugit ett av två plan från Gotland till Finlad för att deltaga i Vinterkriget på Finlands sida. Flygplanen tillhörde Sverige och officerarna var i det svenska flygvapnet, de had ingen rätt att överlämna svenskägt materiel till Finland eller deltaga i något krig i Finland. De blev återsända till Stockholm. Planen flögs tillbaka till Gotland av andra piloter.

Han sattes inte inför rätta då, Sverige hade alldeles för få piloter och plan, de behövdes alla.

Nåon som kan fylla i flera detaljer?

Re: TVÅ frågor: Ryskt spaningsplan nerskjutet över Gotland 1

Postat: 29 okt 2014, 19:30
av Bengt Ekbladh
Hej.
(Observara att efternamnet är Rosholm)
Onekligen 2 st. åtminstone för mig, okända ”incidenter”

Därför några följdfrågor:
Är det honom vi pratar om, med flygcertifikat 507 ?
Sten Erik Rosholm
Birthdate: 14 december 1905
Birthplace:Sverige
Death:Died 27 december 1980 in Sverige
Cause of death:Emphysema
Begravningsort:Sverige
Närstående:
Son of Olof Rosholm och Pernilla (Nelly) Rosholm
Brother of Inga Mildred Lindvall; Svea Rosholm; Olle Rosholm och Lizzie Rosholm
Half brother of <privat> Rosholm och Hasse Rosholm
Occupation:
Pilot and officer
http://www.geni.com/people/Sten-Rosholm ... 6898944547


Du har även sett tidningsurklipp .
Vet du vilken tidning ?
Kan klippet vara från när ”krigsrätten” gav domen?...När kan detta skett?
”Planet kraschade nära stranden ”.....antar på Gotlands Östkust eller ?
Vilken flottilj tillhörde Sten?....F8 /Barkarby?
Vilken ort var Sten skriven på 1939/40
Du skriver::Den kvinnliga ryska piloten hoppade ur med fallskärm och hamnade på Visbys lasarett med ett brutet ben.
Finns inga spår därifrån? ex. datum eller namn.
Det mesta bör nog vara "avhemligat" numera men är kanske svårt hitta.
Kan man anta att ”överflygningen av två plan från Gotland till Finland för att deltaga i Vinterkriget på Finlands sida. , skulle ha inträffat före F19;s bildande dvs. senhöst/vinter 1939?
Du kanske har lite fler detaljer att delge?

Hoppas Du och vi andra får veta lite med om händelserna.
Mvh Bengt

Re: TVÅ frågor: Ryskt spaningsplan nerskjutet över Gotland 1

Postat: 29 okt 2014, 20:12
av Lars Larsson
Hej,

Jag säger inte att det ovan inte har hänt, men jag är lite skeptisk och misstänker att det är en skröna... Det borde helt enkelt ha sluppit ut uppgifter om det här tidigare, det är lite för stor händelse och för mycket folk som skulle ha behövt varit inblandade för att det skulle ha gått "obemärkt" förbi och tystats ner.

Jag undrar om det inte är den här händelsen som har förstorats lite ?
http://www.tjelvar.se/flyktingar/akter1/25.htm

/Lars Larsson

Re: TVÅ frågor: Ryskt spaningsplan nerskjutet över Gotland 1

Postat: 31 okt 2014, 21:10
av bengtlindvall
Ja, det är rätt Sten Rosholm. Han var listad som löjtnant i flygvapnet 1940

http://runeberg.org/statskal/1940/0419.html

Jag har dock sett fotografier av honom i uniform från slutet av 30-talet när han hade tre stjärnor, kapten, på axeln.

Vad jag berättat tidigare är sammandraget från vad Sten, hans far, syster, bröder och FBU kollegor själva berättat för mig under årens lopp. Jag har ingen orsak att betvivla sanningen.

Stens många fotoalbum från sina flygarår gavs som gåva till F5, Ljungbyhed, ca 1965. Bilderna som jag spenderat mycken tid att studera i min ungdom, med många, många tagna under flygningar över Sverige i vinter som sommar, plus alltför många krashade och sönderbrutna plan måste vara av historistkt intresse och finns säkert någonstans i Sverige nu. Jag har försökt att finna ut var de är, utan framgång.

Vid krisgutbrottet tror jag mig minnas att Sten sade sig vara placerad på F 3 Malmslätt.

Tidnigsurklippen såg jag hos hans bror, Olle Rosholm, i Malmö. Han gick bort 2012, 97 år gammal. Vi talade om Sten och tittade som hastigast på tidningsurklippen så sent som ca 2006. De hade inga detaljer, som namn, utan bara rapporterade om det politiska efterspelet. Olles lägenhet hade tyvärr blivit grovt och något känslolöst städad innan jag kom till Sverige efter hans bortgåg så jag lyckades bara spara några av hans familjefotoalbum.

Jag tror ocså att Stens olyckliga resa till Finland var innan F19 skapats, alttså före ca december 1, 1939. De som reste efter det flottiljen skapats var ju tvungna att gå ur svenska försvaret först. Sten gick aldrig ur, han tjänade vid norska gränsen ända till 1945, inte långt från sin lillebror Olle, nio år yngre, som också spenderade största delen av kriget som infanterisoldat i Norrland.

Jag tackar er båda för vad ni lagt till här. Nej, jag tror inte att den ryske piloten är den som jag talar om.

Det finns mer att finna.

Flygplanspropellern kommer troligen från ett 1927 års modell S 6 (C.V-E) som hade en Bristol Jupiter VI motor på 450 hk. (Det är inte Sten i bilden, tagen i hans hem ca 1970) Propellern stals vid ett inbrott ca 1979. Tavlan i bakgrunden är en Lancaster bombare, troligen ett fotografi som inte är taget av Sten.
Flygplanspropeller
Flygplanspropeller

Re: TVÅ frågor: Ryskt spaningsplan nerskjutet över Gotland 1

Postat: 01 nov 2014, 13:33
av Kjellf4
Innan jag går in på detta med certifikatnummer vill jag påpeka att "Aviatörsdiplom" inte är privatflygarecertifikat utan föregångare till detta.

Privatflygarecertifikat A:2 nr 507 innehades av Lisa Margareta Bergström som fick detta 4 juli 1939, en av de många privatflygare som i slutet på 30-talet utbildades i Norrköping. Privatflygarecertifikat A:2 nr 1 tilldelades Torsten Vilhelm Scheutz den 8 april 1930.

Jag kan inte hitta "Rosholm" någonstans i liggaren, men kan ha missat namnet. Tyder på att Sten Rosholm inte hade något civilt certifikat efter 1930. I en förteckning över gällande certifikat 1938 finns han inte med på något ställe.

Om någon undrar över stavning av "privatflygarecertifikat" (det gör min dator!) och beteckningen A:2 så är det bara original stavning och beteckning taget ur certifikatliggaren (mina kopior).

Re: TVÅ frågor: Ryskt spaningsplan nerskjutet över Gotland 1

Postat: 01 nov 2014, 17:37
av bengtlindvall
Ste 4.jpg
Sida 2
Sida 2
Ok, beträffande certifikatet så har jag två sidor till att bifoga.

Jag är tacksam om någon kan lägga till informationen om var detta certifikat är registrerat.

Någon som hittat mer om mina två frågor ovan?

Re: TVÅ frågor: Ryskt spaningsplan nerskjutet över Gotland 1

Postat: 02 nov 2014, 14:23
av Kjellf4
Jag ska försöka besvara några av Dina frågor, men jag kan föratå om de föder fler. Varför jag är lite kitslig med benämningen är att certifikat är en myndighetshandling medan t.ex. kompetensbevis (som det kallas i flygmyndighetssverige idag) är en handling som uppdragits till en sportorganisation (eller annan) att utfärda. Så är det idag i Sverige för sportorganisationerna Häng- och Skärmflygförbunden och Fallskärmsförbunden.

Aviatörsdiplomet var en sådan handling som utfärdades av The Fédération Aéronautique Internationale (FAI) som bildades den 14 October 1905 eller av till FAI ansluten nationell flygklubb. Som syns nertill på nedersta bilden så utfärdades detta Aviatörsdiplom av KSAK den 9 september 1930 (om jag läser årtalet rätt). Årtalet på diplomet vill jag ha konfirmerat för om det är rätt så utfärdade KSAK diplom även efter att Luftfartsstyrelsen börjat utfärda motsvarande certifikat (8/4 1930), vilket är intressant för det fanns inte någon i luftfartsmyndigheten, när jag började där 1977, som kunde berätta hur övergången till certifikat skedde. Själv har jag alltid antagit att diplomen fick gälla som giltig handling under en övergångsperiod, men hur lång denna var har inte gått att få bekräftad. Nu tillkommer ju också en komponent, parallell-utfärdande!

Det är givetvis den utfärdande instansen som för register, alltså i detta fall KSAK. Där har jag dock inte funnit någon förteckning när jag sökte för många år sedan, men den kan ju funnits arkiverad i någon flyttlåda för det lär finnas något någonstans.

Beträffande beteckningarna behöver vi inte bråka, det står ju klart och tydligt "diplom". Jämför med segelflygets C-diplom, inte många segelflygare vill hävda att det i själva verket är ett segelcertifikat!

Fast i den engelskspråkiga världen är det nästan tvärtom, För en person heter behörighetshandlingen "licens" och "certificate" är en bekräftelsehandling i största allmänhet som det uttrycks i definitionerna till EU luftfartslag: "varje slags godkännande, licens eller annat dokument som utfärdas till följd av certifiering".

Re: TVÅ frågor: Ryskt spaningsplan nerskjutet över Gotland 1

Postat: 02 nov 2014, 22:56
av Kenneth Göransson
Mer Sten Rosholm vid totalhaveriet med S6 336, 6/4 1938 vid F 3, Malmen. http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... 83&t=10082

Re: TVÅ frågor: Ryskt spaningsplan nerskjutet över Gotland 1

Postat: 03 nov 2014, 01:16
av bengtlindvall
Bravo - mera, tack.

Ja, Kjell, du har rätt om datumet på certifikatet, 9 september 1930.

Visst kände jag till om Stens totalhaveri 1938. Det finns ju här men han hade även berättat om det för mig tidigare. Han hade flera fotografier av det sönderbrutna planet i ett fotoalbum, det eller dem som jag tror finns hos F5 nu sedan mitten av 60talet.

Haveriet, som ni ser, ledde också till att planet rullade över hårt åt sidan. De planen var inte precis byggda att skydda pilotens kropp, á la moderna bilar, han skadade sitt knä, en skada som följde honom livet ut.

Det var en morgonflygning och Sten berättade för mig att han var inte nykter, men ingen frågade om det då. Med min kännedom av honom så tror jag inte han var nykter speciellt ofta, någonsin...!

Andra tider, andra morer?

Kan någon finna mer om mina två frågor?

Jag väntar med spänning...